Een week na het onderhoud met SRO-topman Stéphane Ratel in Hockenheim schoof Autosportwereld.be ook bij ITR-hoofd Gerhard Berger aan en dat uiteraard in de Belgische Ardennen waar de DTM voor de derde maal ooit te gast was. De Oostenrijkse ex-F1-rijder heeft een duidelijke visie over de toekomst van de DTM en het is nog niet geweten of ons land daar een plaats in heeft.
Gerhard Berger over de kalender 2023:
Alle rijders die dit weekend in Spa op het DTM-podium stonden, maakten duidelijk dat Spa voor hen absoluut op de kalender moet staan. “En als rijder sluit ik me daar volmondig bij aan”, aldus Gerhard Berger over de DTM-kalender 2023. “Maar er zijn andere elementen die in de keuze van een kalender meespelen. Er moet vooral een balans gevonden worden tussen commerciële en zakelijke belangen enerzijds en dat wat rijders en ook teams vragen anderzijds. Uiteraard is Spa-Francorchamps een fantastisch circuit, net als bijvoorbeeld Suzuka, maar wij zoeken ook die omlopen waar onze fans massaal aanwezig zijn. In 2023 zullen er opnieuw acht events op de kalender van de DTM staan, waarvan minimaal vier in Duitsland. Maar we vergeten ook onze internationale focus niet. We werken hard aan de kalender, maar we kunnen vandaag nog geen details geven.”
Gerhard Berger over Valentino Rossi:
“Ik kijk regelmatig met interesse naar wat Valentino Rossi doet in andere wedstrijden en hij heeft ook al aangegeven dat hij interesse in DTM heeft. Ik stel echter ook nog vast dat hij volop in zijn leerfase van het racen met GT-wagens zit en ik zou graag hebben dat als hij in DTM van start gaat, hij ook echt meespeelt. DTM is een bijzonder hoogstaand kampioenschap en het niveau van de rijders is erg hoog, dus ik denk eerlijk, dat het voor hem nog iets te vroeg is. Dat zal zeker over enkele jaren het geval zijn.”
DTM in de toekomst
“DTM is geen serie an sich, maar eigenlijk een platform en de races met de GT3-wagens maken deel van dat platform uit, net als races met historische bolides, de DTM Trophy en wie weet over bepaalde tijd ook een competitie voor elektrische bolides. In die optiek hebben wij vandaag een sterk startveld in de competitie met GT3-wagens, sterke rijders, maar ook goede TV-coverage en veel fans. We willen dat verder uitbouwen naar de toekomst toe. Heel veel verandering moet u niet verwachten, want het format staat er en ik geloof in continuïteit. Ook de startgrid blijft tot 28 wagens beperkt, met waar mogelijk twee extra gastwagens. Wat betreft de merken, kijk ik uiteraard naar Corvette en Mustang en als de tijd er rijp voor is, ook naar de Britse merken Aston Martin en McLaren. Hoe dan ook, de switch naar GT3 was de goede en soms vraag ik me nog af of we niet vroeger de stap hadden moeten zetten.”