Home > Circuit > Interview George Kurtz – Crowdstrike: “We zijn trots om op zo’n iconisch circuit als Spa aanwezig te blijven”

Interview George Kurtz – Crowdstrike: “We zijn trots om op zo’n iconisch circuit als Spa aanwezig te blijven”

De Amerikaan George Kurtz is de CEO en medestichter van het cybersecurity bedrijf Crowdstrike, maar de 50-jarige ondernemer is ook een gepassioneerd gentlemen driver, die met name in de uithoudingsracerij al enkele mooie resultaten liet optekenen. Vanaf 2023 is hij met zijn bedrijf ook de nieuwe titelsponsor van de 24 Hours of Spa.

Foto’s: SROCrowdstrike

George Kurtz won eind juli van dit jaar de Bronze Cup tijdens de 24 Hours of Spa, met Tim Müller, Valentin Pierburg en de Saoedische Reema Juffali in een Mercedes AMG-GT3 van SPS Automotive Performance. Zijn aanwezigheid in de Belgische Ardennen was er niet alleen één als rijder. Kurtz is met zijn bedrijf Crowdstrike vanaf 2023 ook titelsponsor van de 24 Hours of Spa, de belangrijkste wedstrijd van de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS. Autosportwereld.be had een gesprek met de gedreven Amerikaan.

“Als kind was ik al gepassioneerd door alles wat vier wielen had, kleine gocarts, quads, noem maar op. Het Noordoosten van de VS, waar ik opgroeide, was echter niet het Mekka van de autosport en er waren ook niet de financiële middelen om te gaan racen.”

Kurtz bouwde ondertussen een zeer mooie zakelijke carrière uit, “wat me toeliet om vanaf 2007 toch te gaan racen, weliswaar niet met de achtergrond van die racende ‘kids’, maar ik kon toch mooie resultaten voorleggen. Het begon met Radical-competities, later maakte ik de overstap naar de GT-racerij en ondertussen doe ik het ook met LMP3’s in de VS.” Zo won Kurtz de Pirelli World Challenge GTS Am in 2017 en werd hij tweede in de GT World Challenge America Powered by AWS – Pro-Am in 2020.

Tussen racen en met je bedrijf Crowdstrike prominent aanwezig zijn in de autosport is nog een verschil, vanwaar die keuze?

“Er zijn twee erg opvallende gelijkenissen tussen racen en wat wij doen en dat maakt het voor ons belangrijk. Primo, zijn auto’s echt rijdende computers geworden. Als er vandaag een racewagen de pitlane inkomt met een probleem, doen we niet meer de motorkap open, maar pluggen we een computer in. We gaan de auto trachten te begrijpen aan de hand van de beschikbare computerdata en de computer praat met de auto. Die digitale evolutie is overal te zien en wij nemen daarin de factor bescherming op ons. Een tweede belangrijke parallel is snelheid. Elke seconde telt op een circuit en dat is ook zo voor ons werk. Wanneer er een mogelijke cyberaanval is, mogen onze systemen geen seconde verliezen om problemen te voorkomen. Wij beschermen ook onze partners, zoals SRO, want stel je maar eens voor dat iemand de systemen van SRO tijdens een race als de 24 Hours of Spa aanvalt.”

Crowdstrike wil niet alleen titelsponsor zijn, maar ook echt aanwezig blijven in de race zelf.

“Natuurlijk willen we ook racen in Spa-Francorchamps, we zijn trots om op zo’n iconisch circuit aanwezig te blijven. We willen daar ook met mensen aanwezig zijn, hen de hotlaps laten beleven en vooral het feit dat ik als CEO kan deelnemen, benadrukt hoe uniek de autosport is. In voetbal of een andere sport is dat helemaal niet mogelijk. Ik heb ook echt genoten van de editie 2022, met al dat volk, het was gewoon fantastisch. Afspraak volgend jaar!” 

Crowdstrike werkt voor bedrijven en beschermt deze tegen cyberaanvallen, waaronder Ransomware. Dat is malware die de databestanden van gebruikers versleutelt, met als doel om deze later te ontsleutelen in ruil voor losgeld.