Home > #Hoofdnieuws > DTM: terug in de tijd met opnieuw Belgische successen

DTM: terug in de tijd met opnieuw Belgische successen

In ons tweede deel over de geschiedenis van DTM gaan we terug naar de periode na de eeuwwisseling. In 2000 was het DTM terug op volle kracht, met stilaan de evolutie naar de wagens zoals we die tot in 2020 gekend hebben. Het waren twee decennia waarin onder meer het Belgische RBM met Maxime Martin en later WRT voor een knappe Belgische vertegenwoordiging zorgden, maar ook Vanina Ickx liet van zich horen. De grootste namen waren evenwel René Rast met drie titels en uiteraard Bernd Schneider die na zijn twee titel voor de eeuwwisseling nog eens viermaal als eerste in het DTM-kampioenschap zou eindigen. Het record van vijf titels houdt zonder meer nog enige tijd stand.

Foto: © DTM

De Duitse DTM-legende Bernd Schneider startte de nieuwe eeuw met twee opeenvolgende titels, telkens met Mercedes, onderbroken in 2002 door de Fransman Laurent Aïello, de eerste en enige Fransman die een DTM-titel op zijn naam zou schrijven. Aïello deed dat aan het stuur van een Audi TT.

Audi en Mercedes zouden overigens tussen 2004 en 2011 het rijk voor zich alleen hebben, tot BMW in 2012 weer aan boord stapte. In de periode 2006-2011 was er niet alleen een zesde titel voor Schneider, maar ook de Zweed Mattias Ekström en Timo Scheider, beiden voor Audi, kroonden zich tot dubbele kampioenen. 

De koningsjaren van het DTM waren zonder meer 2012 tot en met 2018 met de drie grote Duitse constructeurs die onderling fantastische gevechten leverden, met onder meer twee titels voor Marco Wittmann in zijn BMW en ook Gary Paffett die met Mercedes tweevoudig kampioen werd. Mike Rockenfeller (Audi) en Pascal Wehrlein (Mercedes) waren andere kampioenen. De ‘Class 1 Touring Cars’ deden het tot en met 2020, het jaar waarin de nieuwe koning van DTM, René Rast, (komma) zijn derde titel behaalde. Maximilian Götz zou in 2021 met Mercedes-AMG de eerste kampioen van het GT3-era worden.

Drie zeges voor Martin, een tweede plaats voor RBM

In die periode waren er ook successen voor de Belgen, hoewel het kampioenschap ons land zelf minder aandeed. In 2002, 2019, 2020 en 2021 keerde het DTM terug naar Belgisch Limburg, terwijl in 2005 Spa werd bezocht, met winst voor F1-ster Mika Häkkinen (Mercedes). In 2020 was er een tweede optreden van de DTM-sterren in de Belgische Ardennen.

Er was echter meer, want één Belgisch team zou mee de geschiedenis van het kampioenschap schrijven. In 2012 kreeg het Mechelse RBM, onder leiding van Bart Mampaey, de eer om BMW te vertegenwoordigen, iets wat het team tot eind 2020 zou doen. Augusto Farfus zorgde voor de eerste zege van het team, al in 2012 op de omloop van Valencia en de Braziliaan strandde ondanks drie zeges in 2013 op de tweede plaats in het kampioenschap, achter Mike Rockenfeller. Het hoogtepunt van het Belgische verhaal was echter de zege van Maxime Martin in de kleuren van het Belgische team op de Norisring, misschien wel de meest legendarische omloop van het DTM. Martin startte 64 maal in DTM – altijd met BMW–, won driemaal en stond nog eens zesmaal op het podium.

De Brusselaar was echter niet de enige landgenoot in het DTM. Ook Vanina Ickx deed het twee seizoenen, met Audi, en andere Belgen waren Yves Olivier en David Saelens. Het allerlaatste Belgische hoofdstuk in het DTM van de toerwagens was dat van WRT. Het team van Vincent Vosse streed twee seizoenen lang met Audi en tekende voor een eerste en enige podium op Circuit Zolder in 2020.

In 2021 namen de GT3-wagens het roer over en meteen liet de jonge Esteban Muth zich opmerken als koning van de inhaalmanoeuvres. Hij verliet Lamborghini op het einde van zijn eerste seizoen voor BMW in 2022 en dit seizoen maakt ook Laurens Vanthoor met Porsche zijn opwachting in het DTM. Afspraak op 10 en 11 september voor de derde race van DTM ooit op Spa-Francorchamps.

Informatie: www.dtm.com Tickets: https://www.ticket-onlineshop.com/ols/dtm/en/spa/channel/shop/areaplan/venue/event/444435