Max Verstappen heeft op magistrale wijze de Grand Prix van België gewonnen. Ondanks dat Max ruimschoots de snelste was in de kwalificatie op zaterdag, moest de Nederlander door een gridstraf de race vanaf P14 aanvangen. Max werkte zich in de eerste ronde al op naar plek acht en, na een korte onderbreking door een safety car, haalde Max vervolgens in vier ronden vijf tegenstanders in. Door een uitstekende strategie kon Max ook zonder moeite voorbij aan teamgenoot Sergio Perez en Carlos Sainz, waarna Verstappen aan de horizon verdween. Met een riante voorsprong van 17 seconden op Perez scoorde Max zijn negende overwinning van het seizoen. Als kers op de taart pakte Verstappen ook het punt voor de snelste raceronde. Perez maakte het feest voor Red Bull Racing compleet door tweede te worden, terwijl Carlos Sainz het Oracle Red Bull Racing-duo op het podium vergezelde.
Onder luid gejuich van zijn fans laat Max na afloop van de race weten: “Het was best een hectische eerste ronde en het was lastig om uit de problemen te blijven. Er was veel gaande voor mij. Na de safety car kwamen we in een ritme lag de auto als op rails. Ik koos de juiste plekken om mensen in te halen en we gingen goed om met onze banden. Zo konden we ons opwerken naar voren. Toen we eenmaal aan de leiding kwamen te liggen, ging het erom om alles te managen. Het hele weekend was ongelofelijk. De auto was erg snel, dat zagen we gisteren al en vandaag in de race weer. Alles klopte gewoon. Het is een weekend waar ik van tevoren niet op had durven hopen, maar we willen meer van dit, dus we blijven hard werken.”
Na het uitstekende resultaat op het circuit van Spa-Francorchamps, kijkt Max dan ook hoopvol uit naar de komende Grands Prix op Zandvoort en Monza: “De motor loopt goed, maar we hebben ook weinig drag op de auto en dat is wel wat anders dan in de vorige jaren. Daarom denk ik ook dat we op Monza sterk voor de dag kunnen komen. Ik kan echter niet beloven dat we op Zandvoort net zo sterk zullen zijn als hier. Als je naar de lay-out van het circuit kijkt, denk ik dat Ferrari daar wel weer sterk zal zijn. Na de overwinning hier kijk ik uit naar Zandvoort en hopelijk kunnen we daar goede punten scoren. Ik ga eerst genieten van vandaag en we zullen volgende week zien wat we kunnen doen.”
Het regende gridstraffen na afloop van de kwalificatie op zaterdag. Ondanks dat Max veruit de snelste was tijdens de kwalificatie, moet hij vanaf P14 de race aanvangen, vanwege het overschrijden van het toegestane aantal wissels van motorcomponenten. Max start op de zachte band, net als Valtteri Bottas en Charles Leclerc. De Monegask start direct achter Max op P15. Ferrari-stalmaat Carlos Sainz start ook op de zachte banden vanaf pole, terwijl alle overige coureurs de race aanvangen op de medium compound banden. Nog vóór de start van de opwarmronde, ontbreekt Pierre Gasly op de startgrid. De Fransman die vanaf P8 zou mogen starten, vangt de race vanuit de pits aan, net als teamgenoot Yuki Tsunoda.
Bij de start behoudt Sainz de leiding, terwijl Perez vanaf P2 op de grid slecht van zijn plek komt en Alonso en Hamilton aan hem voorbij ziet gaan. Hamilton en Alonso vliegen elkaar vervolgens in de haren bij Les Combes. Hamilton wordt gelanceerd over het linker voorwiel van Alonso, en de Mercedes-coureur komt met een doffe klap weer terug op het asfalt. Het wordt al snel duidelijk dat Hamilton zijn wielophanging heeft beschadigd bij het incident en de Brit moet zijn Mercedes naast de baan stilzetten en is de eerste uitvaller van de race, terwijl Alonso zonder schade zijn weg kan vervolgen. Daarachter beleeft Max een uitstekende start en na een chaotische eerste ronde ligt hij al op P8.
In de tweede ronde spint Nicholas Latifi bij Les Combes en hij raakt daarbij de onfortuinlijke Valtteri Bottas. De Fin spint achterwaarts de grindbak in, waar hij niet meer uit kan komen en Bottas is daarmee de tweede uitvaller van de race. Latifi kan zijn weg vervolgen. Vanwege de gestrande auto’s van Hamilton en Bottas komt de safety car de baan op.
Het veld wordt in ronde vijf weer vrijgelaten. Max zet direct de aanval in op de mannen voor hem. In de eerste ronde na de herstart gaat Verstappen voorbij aan Alexander Albon en Daniel Ricciardo. In de daaropvolgende ronde verschalkt hij Vettel en weer een ronde later gaat Verstappen voorbij aan Alonso. Verstappen zet zijn dadendrang voort door Russell in ronde acht voorbij te gaan voor plek drie.
In ronde twaalf maakt leider Sainz zijn eerste pit stop. De Spanjaard wisselt de zachte banden in voor de medium compound banden. Door de stop van Sainz komt Perez aan de leiding te liggen. Dat is echter van korte duur, want Verstappen gaat op het Kemmel Straight voorbij aan de Mexicaan waardoor hij aan de leiding van de race komt te liggen.
Nadat Perez in ronde 15 zijn eerste pitstop maakt, komt Max één ronde later ook binnen voor zijn stop. Verstappen wisselt zijn zachte banden in voor de medium compound banden en hij komt op plek twee terug de baan op, zo’n vier seconden achter leider Sainz. Op zijn nieuwe banden loopt Verstapen met rasse schreden in op Sainz en in ronde achttien vliegt hij met behulp van DRS voorbij aan Carlos Sainz op het Kemmel Straight. De Ferrari is duidelijk niet opgewassen tegen de snelheid van de Red Bull Racing RB18, want in ronde 21 is het de beurt aan Perez om voorbij te gaan aan Sainz. Daarmee liggen de Red Bull’s op de plekken één en twee.
Er volgt nog een tweede stop voor Verstappen in ronde 31. Met een vers setje van de medium compound banden gaat Max nog steeds onbedreigd aan de leiding. In het vervolg van de race bouwt Verstappen zijn voorspong alsmaar uit om uiteindelijk met een voorsprong van 17 seconden op teamgenoot Perez de race op dominante wijze te winnen. Het is de 29e Grand Prix-zege uit de Formule 1-carrière van Verstappen. Door de tweede plaats van teamgenoot Perez scoort Red Bull de vierde één-twee van het seizoen, terwijl Perez ook doorschuift naar P2 in het kampioenschap, ruim achter de soevereine Verstappen. Carlos Sainz sluit de race af op de derde plek, met daarachter George Russell op P4. Charles Leclerc komt als vijfde over de streep, maar krijgt een tijdstraf van vijf seconden omdat hij te snel heeft gereden in de pitstraat en wordt daardoor als zesde geklasseerd, achter Fernando Alonso. Esteban Ocon, Sebastian Vettel, Pierre Gasly en Alexander Albon completeren de top tien.
(Persbericht)