Home > Historic > Legend Boucles: categorie Classic 65 met verplichte veiligheidsboog

Legend Boucles: categorie Classic 65 met verplichte veiligheidsboog

De categorie Classic 60 wordt Classic 65, maar wel met verplichte veiligheidsboog. Stilstaan is achteruitgaan… Naarmate de edities vorderen, laat de Royal Automobile Club de Spa zijn meest gekende proef, Legend Boucles @ Bastogne, verder evolueren.  Voor de jaargang 2023, waarvan de datum zal worden bekend gemaakt in een van de komende dagen, wordt de belangrijkste nieuwigheid dat de categorie Classic 60, die de Classic 65 wordt, een verplichte veiligheidsboog zal zien… 

(persbericht)

Laten we vooral duidelijk zijn over deze beslissing. Pierre Delettre en zijn team hebben die niet zomaar genomen om de plannen van deze of gene rijder in de war te sturen. We kunnen zelfs stellen dat dit een gevolg is van een lange denkpiste die werd gevoerd in samenspraak met de RACB… “Het hoofddoel van de Legend Boucles @ Bastogne, is aan de verschillende deelnemende teams toe te laten een maximum aan plezier te hebben, en om alles in het werk te stellen opdat de sportieve strijd intens zou zijn onder de best mogelijke veilige omstandigheden”, verduidelijkt Pierre Delettre. “Herinner u dat, toen we   de Legend Boucles de Spa creëerden, het gemiddelde van de categorie ‘Legend’ op 70 km/u stond en dat alle wagens dienden te zijn uitgerust met een veiligheidsboog. Vandaag zien we in Bastogne dat de ‘Legend’ de reglementering type ‘Target Time’ volgt, terwijl in ‘Classic’ het aanhouden van een gemiddelde van 60 km/u soms een zeer hoog ritme vraagt op bepaalde, meer technische RT’s. Nu, het gedacht allen al om de verschillende teams in de aanval te zien gaan om dit gemiddelde te houden, en dat alles in wagens zonder veiligheidsboog, is iets wat ons al een hele tijd bezig hield. En voordat we dus een spijtig ongeluk zouden kennen, hebben we besloten om het sportieve en technische reglement aan te passen voor de snelste categorie die zich richt op de aanhangers van de regularity…”

Concreet wordt de categorie Classic 60 nu Classic 65, wat betekent dat de maximale  gemiddelde snelheid die dient te worden nagestreefd nu 65 km/u is. En dat is met de Slow Zones inbegrepen! Daarentegen moeten de wagens van deze categorie Classic 65 (gebouwd tot 31/12/90), en die soms regelrechte racewagens zijn, nu worden uitgerust met een veiligheidsboog conform aan de Bijlage K van het FIA reglement. “Het wordt een geschroefde 6-punts rolkooi voor iedereen”, gaat Pierre Delettre verder. Twee types rolbeugels zijn toegestaan: met bouten of gelast. De geboute rolbeugel zal door de autokeuring worden aanvaard, soms met het gele ASAF-RACB boekje, soms zonder. Voor de gelaste rolbeugel is het gele boekje verplicht, en dit resulteert in een rode kaart bij de autokeuring. De geldigheid van deze uitrusting zal worden nagegaan tijdens technische controle, maar om niemand voor verrassingen te plaatsen, gaan we voor zij die het wensen een technische pre-controle houden ter gelegenheid van het Racing Festival dat wordt georganiseerd door de R.A.C. Spa op het circuit van circuit van Spa-Francorchamps van 14 tot 16 oktober. Geloof ons vrij, de aanwezigheid van deze veiligheidsboog in de Classic 65 zal iedereen meer op zijn gemak stellen. We verplichten nog steeds niet het dragen van een race-overall en de helmen die worden gebruikt moeten niet gehomologeerd zijn. Alleen deze veiligheidsboog wordt dus een nieuwigheid…”

Het betekent ook dat de wagens die deelnemen in de categorie Classic 50 (gebouwd tot  31/12/86), en die een gemiddelde aanhouden van maximaal 50 km/u, Slow Zones inbegrepen, niet verplicht dienen te worden uitgerust met een veiligheidsboog, al blijft het wel aan te raden.

“We denken niet dat de beslissing om een veiligheidsboog in Classic 65 te verplichten, zal leiden tot veel discussie. Maar door dit te doen, komen we tegemoet aan heel wat vragen”, herneemt Pierre Delettre. “Bepaalde deelnemers wilden graag wat sneller gaan, dat is iets dat we hebben aanvaard, maar dan moeten we wel de spelregels aanpassen. Met het gevaar in herhaling te vallen, het gaat hier om de veiligheid van alle rijders en alle copiloten. Twee dagen maximaal plezier halen uit het afwerken van RT’s is een zaak. Daarna in staat zijn om naar huis terug te keren en te gaan werken op maandag, is een andere zaak!

In de komende dagen zullen de officiële data van de Legend Boucles @ Bastogne 2023 worden bekend gemaakt. De wedstrijd, die zijn hoofdkwartier zal hebben op de Place McAuliffe, staat dus open voor de categorieën ‘Legend’, ‘Challenger’, ‘Yougtimers’, ‘Classic 65’ en ‘Classic 50’. Wordt vervolgd…