Thierry Neuville, leider in de Belgische manche van het WK Rally, gaf na de eerste dag zijn visie op de stand van zaken aan La Dernière Heure en met goedkeuring van Olivier De Wilde, die de Hyundai-rijder sprak, geven wij de meest opvallende uitspraken mee.
Thierry, vanochtend kloeg je over de heel andere reacties van je Hyundai Hybrid WRC1 in vergelijking met de 2021-versie. Hoe anders?
“Het algemene gedrag was anders. We mogen niet vergeten dat dit pas de tweede rally op asfalt is voor deze hybride auto. Vooral het differentieel is veel minder voorspelbaar dan vorig jaar.”
Is dat de oorzaak van het foutje dat je 7 of 8 seconden kostte aan het einde van de eerste KP?
“Ja en nee. Laten we zeggen dat ik een beetje optimistisch was bij het remmen. Er was een verandering van grip, het gripniveau was beperkt en ik ging rechtdoor. Met de oude wagen was ik er misschien wat makkelijker mee weggekomen, maar eerlijk gezegd ik ben er niet zeker van.”
Had je meer druk toen je Kalle Rovanpera tien seconden voor je zag?
“Nee, want ik wist dat ik sneller was dan hij in de tussentijden. En dat was ook het geval bij de tweede proef voordat hij eruit ging.”
Dus je bleef de hele dag het vertrouwen behouden?
“Ja, ook al vond ik het gedrag van de auto vanmorgen niet goed. Dus werkte ik aan het verfijnen van de afstellingen terwijl we reden. De grootste stap voorwaarts maakten we tijdens de lunchperiode. Ik voelde me zelfverzekerder en was in staat om meer aan te vallen.”
En in ‘s namiddags zette je vier snelste tijden neer om de leiding te nemen na de voorlaatste etappe.
“Dat is juist. Ik deed het geweldig in Mesen, een korte etappe die ik leuk vind en waar ik vorig jaar al heel snel was. Daar pakte ik 5 seconden op Elfyn en nam de leiding.”
Heb je echt hard aangevallen?
“Nee, het was nog niet nodig. Ik had nog wat reserve, maar laten we zeggen dat het een goed ritme was. Soms was er wat meer regen en was het een beetje stressy. Maar uiteindelijk hebben onze ouvreurs en de weercrew goed werk geleverd en hebben we de juiste bandenkeuze gemaakt.”
Maar twee en een halve seconde op Ott is niet genoeg om morgen zeker te zijn.
“Nee, helemaal niet. Ott reed vandaag ook erg goed en ik zal moeten blijven pushen. Maar ik moet in staat zijn om hem voor te blijven.”
Welk proef zal zaterdag de beslissende zijn?
“De eerste passage van de KP van Reninge. Lek rijden is daar een risico. Ott heeft vandaag al twee velgen gebroken. We zullen voorzichtig moeten zijn.”