Home > Circuit > Zolder 24: mooi menselijk en sportief avontuur niet beloond

Zolder 24: mooi menselijk en sportief avontuur niet beloond

Het werd een loodzware editie van de 24 Hours of Zolder en in dat gevecht, niet in het minst hard gemaakt door de hoge temperaturen, ging de #52 Q1-Trackracing Porsche 992 GT3 Cup van Stéphane Ortelli, Ghislain Cordeel, Laurent Vandervelde, Benjamin Paque en Sven Van Laere geruime tijd mee in de strijd om de zege. ‘s Nachts liep het echter fout tijdens een race-incident en de Porsche werd dusdanig geraakt dat de strijd diende beëindigd te worden. “Het is een avontuur dat van begin tot einde echt schitterend was, alleen het einde is niet gepast”, vatte de Belgische routinier van het team, Sven Van Laere, het lange raceweekend samen. “Dit moeten we herhalen, want we kunnen dit ook tot een goed einde brengen.”

Nog even het gegeven samenvatten: enkele weken voor de 44ste editie van de 24 Hours of Zolder gaf de passie van enkele mensen uit de autosport vorm aan een onuitgegeven team met ambitie voor de zwaarste 24-uursrace ter wereld. Ghislain Cordeel, Laurent Vandervelde, Benjamin Paque en Sven Van Laere kregen het gezelschap van ex-Le Mans en Spa-winnaar Stéphane Ortelli en zij deden het samen in een Q1-Trackracing Porsche 992 GT3 Cup van de laatste generatie. Q1-Trackracing zorgde voor de auto en de technische ondersteuning en strategie.

De week begon zeer goed, waarbij iedereen zich eigenlijk vrij snel goed voelde in de wagen en we van zeer uiteenlopende rijders al snel een homogene groep konden maken. We hebben gewerkt aan alle aspecten van de uithoudingsrace en ondanks onze korte voorbereiding leek dat ook te lukken. Tijdens de kwalificaties kenden we geen problemen en op de startgrid stonden we bij de kopgroep zonder dat wij specifiek een prestatie zochten over één ronde”, vertelt Laurent Vandervelde, de motor achter het project. 

De wedstrijd zelf startte onder een loden zon en de teams en rijders wisten dat hen een loodzware opdracht te wachten stond. Met temperaturen van 40 graden en meer op het asfalt kondigde de wedstrijd zich als een ware slijtageslag aan.

Het was zwaar in de wagen, geloof me”, aldus Ghislain Cordeel, de nummer drie uit de huidige tussenstand van de Porsche Carrera Cup Benelux. “Dat gold voor ons, maar ook voor de Porsche 911 GT3 Cup. Onze wagen gaf echter geen krimp en we bleven mooi in de kopgroep hangen. De verschillen waren ook zeer beperkt en we hadden tijdens de nacht uitzicht op een mooi resultaat.”

Het einde kwam echter vroeger dan verwacht. “Inderdaad”, vertelt de jongste van het gezelschap, Benjamin Paque zeer eerlijk. “In een situatie met een gele vlag na een ongeval, reed een deelnemer voor me echt plots heel langzaam en ik heb het gegeven misschien niet helemaal goed ingeschat, waardoor ik van de baan raakte. De wagen was te hard beschadigd en we moesten de handdoek in de ring gooien. Ik baal ervan, maar ook dat is deel van het leerproces van een jonge rijder.”   

Klopt volledig”, aldus coach Ortelli… “Benjamin heeft het schitterend gedaan en hij heeft zich niets te verwijten. Ik wil trouwens terugkomen en winnen, want dit is een fantastische race, een echte uithoudingsrace met een zeer open en leuke ambiance. Afspraak volgend jaar!”