In aanwezigheid van zo’n 100.000 toeschouwers, die nadien konden genieten van de testrondjes van ene David Coulthard achter het stuur van de Red Bull-Formule 1 (je weet wel, Max Verstappen) nam Tomas De Backer op passende wijze weerwraak op de Belgische nederlaag van zaterdag. Na een ongemeen boeiend duel met de jonge Alan Czyz, de winnaar van Race 1, toonde de rijder van de #97 Wiseco Ford Peerlings zich in Race 2 als de sterkste in een nieuwe uitgave van de match België-Nederland en won in de Belgische rangorde van een andermaal sterke Ellis Spiezia en, verrassend, Benjamin Abeloos!
(Persbericht)
Race 2: Alan Czyz lijdt, Tomas De Backer leidt
Met deze keer de échte pole position-mannen vooraan – Tomas De Backer op de Belgische lijn; Alan Czyz bij de Nederlanders -, was het evenwel Philippe Huart, op de tweede startrij, die het snelste uit de startblokken schoot en de Haarbocht als leider aansneed, met een ontketende Czyz achter zich. Té snel, zo bleek, want de rijder van de #98 Ford Peerlings had niet echt gewacht op het startsignaal en bracht de groene auto al in beweging, terwijl het peloton nog stilstond! Nog voor de eerstvolgende bochten eraan kwamen, had Czyz al afgerekend met Huart en moest hij een groepje met De Backer, van Soelen, Rajala en Roodenburg in zijn nabijheid dulden. Iets achterop leidde een andermaal goede Geoffrey Vanspringel een meute bestaande uit Spiezia, van de Craats en Filip Zagorski, waarbij Barewijk zich niet veel later voegde. Aan de spits liep Czyz een beetje uit op het trio De Backer-Huart-van Soelen. Op dat ogenblik kregen we de officiële melding te zien dat Huart voor de jumpstart bedacht werd met vijf strafseconden en… Geoffrey Vanspringel in de fout was gegaan en met schade diende af te haken. In het tweede treintje zagen we een goede Tom Vanderheyden de degens kruisen met Abeloos en Feyaerts, totdat de rijder van de #102 Ford Peerlings met een sputterende motor de pitlane diende op te zoeken.
In een poging om voorbij Van Soelen te geraken, kwam Huart in aanrijding met de Nederlander. Deze laatste verloor hierdoor het contact met de leiders, terwijl Huart zijn auto met een stuk stuurhuis aan de kant mocht zetten. Vooraan bleef Czyz leiden, voor, mooi op een rijtje, De Backer-Rajala-van de Craats-Barewijk en Van Soelen het gezelschap kreeg van ‘onze’ Amerikaan Spiezia. Vanaf ronde 8 zat De Backer vlak achter Czyz en het duurde twee ronden vooraleer de Belg voorgoed afrekende met de Poolse Nederlander. Precies daarop vloog Tom Feyaerts in een grindbak en de tijd die er nodig was om de grijze #11 te takelen, werd de race door de SC geneutraliseerd. Met dan achter De Backer-Czyz, Rajala, van Soenen, van de Craats, Barewijk, Roodenburg, Spiezia, Zagorski en, iets verder, Abeloos. In de herstart slaagde Rajala erin om de tweede plaats af te snoepen van Van Soenen, maar Czyz verkeerde duidelijk in de problemen en verloor terrein op Van de Craats en Barewijk. Bij het aanremmen in de Geert Timmer-bocht vatte de #46 vuur, net voorbij de finishlijn bracht de onfortuinlijke Pool de auto tot stilstand, de brandweer rukte uit en de wedstrijd werd stilgelegd. Onder SC-procedure werden de andere auto’s via de pitlane afgevlagd!
De rangorde bleef ongewijzigd. Tomas De Backer pakte alle bekers! In de Dutch Belgian Super Star won hij van Fin Veeti Rajala en Senna van Soelen. In de Belgische rangschikking kreeg hij op het podium het gezelschap van Ellis Spiezia, weerom na een foutloos parcours achter het stuur van de #128 Bart Loenders, en Benjamin Abeloos. De Amerikaanse jongeling, overigens nu tweede in de Junior-punten, was al wat gewoon om plaats te nemen op het ere-podium, maar Fiesta-debutant Benjamin Abeloos wist niet wat hem overkwam, toen hij samen met De Backer en Spiezia de champagne mocht ontkurken. Voor de vertegenwoordiger van Ford AB Automotive betekende die derde plaats heel veel, nadat hij zowel in de vrije trainingen als de kwalificaties met technische averij kreeg af te rekenen.
En wat te zeggen over de heerschappij van Tomas De Backer en Ford Peerlings? Geholpen door drie snelste ronden (kwalificaties en de twee races), goed voor drie extra punten, en de dubbele Belgische triomf, komt Tomas De Backer in de voorlopige, Belgische puntenstand aan 151 punten, tegenover 120 voor Philippe Huart en 93 voor Geoffrey Vanspringel. In de Dutch Belgian Super Star gaat hij met 133 punten Nederlanders Senna van Soelen (126) en Sen Roodenburg (123) vooraf!
Tomas De Backer: “Op het ogenblik dat ik Alan Czyz in het visier kreeg, voelde ik aan dat ik sneller reed en gezien Rajala en Van Soelen op enige afstand vertoefden, begreep ik dat ik tot het uiterste kon gaan om Alan onder druk te zetten en mijn kans te wagen. Nadat hij aan de chicane twee keer een foutje maakte, sloeg ik in de Haarbocht toe en ging hem voorbij. Dat Alan daarop kreeg af te rekenen met de aanvallen van Rajala en Van Soelen hielp mij om uit te lopen en de overwinning te verzekeren. Natuurlijk vind ik het spijtig dat hij met schade aan de kant moest en de race hierdoor onder SC werd afgevlagd. Niettemin smaakt deze overwinning zoet. Ik verstevig in die mate mijn leiderspositie in het BK dat ik stilaan mijn zinnen mag zetten op de Dutch Belgian Super Star.”
Met de eerstvolgende meeting pas eind september, die plaatsvindt in het kader van de Trophy of the Dunes op Circuit Zandvoort, breekt er voor de deelnemers een lange rustpauze aan. Na die vijfde afspraak volgen in snel tempo het Racing Festival op Spa-Francorchamps en tenslotte de Finale Races op TT Circuit Assen.
Uitslag Race 2: 1. Tomas De Backer, 14 ronden; 2. Veeti Rajala, op 1.090; 3. Senna van Soelen, op 2.254; 4. Gianni vAlann de Craats, 3.453; 5. Stefan Barewijk, op 4.919; 6. Ellis Spiezia, op 6.913; 7. Filip Zagorski, op 8.450; 8. Sen Roodenburg, op 9.515; 9. Benjamin Abeloos, op 13.364; 10. Tom Vanderheyden, op 1 ronde; 11. Tom Feyaerts, op 6.689; 12. Alan Czyz, op 2 ronden; 13. Philippe Huart, op 3 ronden; 14. Geoffrey Vanspringel, op 26.926; 15. Esmee Kosterman, op 9.35.068