Naar aanleiding van de bandensaga, die vanaf de geannuleerde wedstrijd op de Nürburgring naar buiten kwam, en het pas aangekondigde vertrek van Lynk & Co werd een persconferentie gehouden. Mark Nawarecki (FIA), Marcello Lotti (World Sporting Consulting Ltd) en Jean-Baptiste Ley (directeur van het WTCR) waren aanwezig en gaven aan dat ze open over deze materie wilden communiceren. Er was geen afvaardiging van Goodyear.
(Foto: © fiawtcr.com/archief)
Wat de banden betreft werd er aangehaald dat vooral in Vallelunga de temperatuur de belangrijkste factor was voor de bandendegradatie. Maar ook de afstelling had een invloed. Een gewichtsreductie en veranderingen in het productieproces van de banden zouden moeten tegemoet komen aan het probleem.
Mark Nawarecki: “Na Vallelunga hebben we met Goodyear de bandenproblemen bekeken. Er waren verschillende factoren en zwakke punten van de band die door de producent zijn geïdentificeerd. Eén hiervan was de hoge bandentemperatuur. Een aantal maatregelen zijn genomen, waardoor we vertrouwen hebben dat dit niet meer zal voorvallen. Na de Nürburgring werd een aanpassing in de productie gedaan wat voldoende bleek te zijn voor de wedstrijden in Hongarije, Spanje en Portugal, maar blijkbaar niet voor het laatste raceweekend op het circuit van Vallelunga. Hierdoor wordt voor de wedstrijd in de Elzas het minimumgewicht van alle wagens met 20 kg verminderd, zijn er tien extra banden per wagen beschikbaar en zijn er aanbevelingen, o.a. op gebied van camber.”
Geen bijkomende vragen of eisen vooraf
Nawarecki bevestigde dat er gesprekken waren met Lynk & Co voor de wedstrijd in de Elzas over het verminderen van de risico’s op bandenproblemen.
Nawarecki: “We kregen niet echt specifieke eisen van Cyan Racing Lynk & Co onder dewelke ze zouden aanblijven in het kampioenschap..“, al vulde Marcello Lotti aan dat “…Cyan Racing Lynk & Co akkoord ging met de 20 kilo reductie, maar ze verzochten het technisch departement ook om de Balance of Performance (BoP) te wijzigen voor hun wagen. We vertelden hen dat vanuit FIA we die technische reglementswijziging niet binnen een korte tijd konden realiseren, omdat in zo’n geval er een vergelijking moet worden gemaakt met de andere wagens. Mettertijd had er een betere evaluatie kunnen gebeuren.“
Marcello Lotti: “De kernvraag blijft: waarom zijn ze hier niet?”
WSC baas Marcello Lotti was zeer kritisch voor Cyan Racing Lynk & Co. “Het is voor mij geen onoverkomelijke zaak dat ze er in 2023 niet zouden bij zijn. Door de specificatie van hun wagens en de bandenproblemen beslisten ze niet meer deel te nemen aan het kampioenschap 2022. Belangrijk is de reden waarom ze hier niet zijn. FIA en Goodyear namen alle mogelijke maatregelen om het probleem aan te pakken, met onder andere twee extra sessies. Waarom ze niet tenminste de wagen hier eens kwamen testen komt mij onlogisch over.“
Maar als we het goed hebben begrepen zijn nog niet alle bruggen opgeblazen. “Het is belangrijk dat we in deze complexe materie beide blijven samenwerken naar de toekomst toe“, verklaarde Jean-Baptiste Ley. “We respecteren de beslissing van Lynk & Co en hopen dat ze in 2023 terugkeren. Cyan is al vele seizoenen aanwezig in het kampioenschap. Het zal ongetwijfeld ook een moeilijke situatie zijn voor Yvan Müller en Yann Ehrlacher die in de Elzas een thuiswedstrijd zouden rijden en momenteel nog ter plaatse zijn. Het is duidelijk dat FIA WTCR door een moeilijke periode gaat, maar we blijven er alles aan doen om de situatie op te lossen.”