Home > VAS > Regularity > VAS: Belgian Westhoek Classic met zomerse update aan info

VAS: Belgian Westhoek Classic met zomerse update aan info

Op de voorlopige prijken 126 deelnemers met bijna alle ex-winnaars aan de start, de beste equipes uit Wallonië en Nederland, zowel in de categorie Classic als Expert! In samenspraak met Stad Ronse zullen alle 126 equipes van start kunnen gaan, want op dit record aantal deelnemers zijn we trots!

(persbericht)

Belgian Westhoek Classic prijkt nog steeds op de regionale autosportkalender, al maken we er elke editie een punt van om een zo’n (inter)nationaal mogelijk getint evenement van te maken! Met 1 op 5 deelnemers die uit het buitenland komen lijken we opnieuw in deze opzet geslaagd, maar ook op sportief vlak wordt het opnieuw een event met ingrediënten die u in grote (inter)nationale regelmatigheidswedstrijden kan terugvinden.

Ronse en Chimay zijn er helemaal klaar voor!

De afgelopen jaren was Stad Ronse dé startlocatie bij uitstek. Met zijn gezellige sfeer op de Grote Markt en z’n terrasjes en voor velen een leuk terugzien van collega-deelnemers na een zomerbreak, kozen we ook dit jaar voor Ronse als uitvalsbasis. Maar er is meer, want finishen doen we eveneens op de Grote Markt! Exact 24 uur na het startschot op vrijdagavond 16 september. Op zaterdagmiddag zijn we te gast in ‘gaststad’ Chimay voor zowel een stempelcontrole in het centrum, een lunch in één van de gebouwen van de brouwerij van Chimay als een afgesloten proefje op het circuit van Chimay (hertekende versie ten opzichte van vorig jaar!). Ronse en Chimay worden dus de 2 grote ‘gaststeden’, met tussendoor een overnachting te Charleroi.

Meet the crews

Ook Reginald Delmarche, onze speaker van dienst, is er dit jaar opnieuw bij om het event live te coveren. Maar er is meer…! Voorafgaand aan de start organiseren we 3 ‘meet the crew’ interview sessies. Deze sessies kan u live meemaken (al dan niet vanop één van de terrasjes) op de Grote Markt ter hoogte van het podium. We laten de top 3 uit de Classic-categorie en de top 3 uit de Expert-categorie van vorige editie aan het woord. Tijdens de derde sessie komt er een babbel met Bjorn & Jens Vanoverschelde (sportief verantwoordelijken), Franky Deblomme (van de lokale autosportclub Motor Union 2000) en Robert Droogmans (deelnemer nu maar ook al tijdens de 24 uren van Ronse 1978). De exacte tijdstippen van de sessies worden later bekend gemaakt. Thuisblijvers kunnen de sessies volgen via Facebook-live.

Wat mag u verwachten op sportief vlak?

Er prijken 21 regelmatigheidsproeven op de definitieve timing, met een grote variatie aan proeven. Op vrijdagavond gaan we van start met een iets langere openingsproef dan gewoonlijk, met meteen 29 richtingsveranderingen in slechts 14 km! Na de openingsproef trekken we definitief de nacht in met 4 overige regelmatigheidsproeven op een zéér technisch en uitdagend tracé en waar scherp navigeren belangrijk zal zijn om geen enkele afslag voorbij te schieten.  We voorzien weliswaar dat elke equipe zonder grote kleerscheuren de avondetappe kan doorkomen, zodat iedereen nog even kan nakaarten in de hotelbar! Op zaterdagochtend is er een lange ochtendetappe met voornamelijk kaartlezen. De ochtendetappe wordt afgesloten met enkele regelmatigheidsproeven in de Wouden van Couvin, waarbij deelnemers een beekje moeten doorkruisen en getrakteerd worden op verlaten boswegen slingerend tussen de dennenbomen. Op zaterdagmiddag volgt de afgesloten proef op het circuit van Chimay en een lange regelmatigheidsproef van ruim 30 km inclusief 67 richtingsveranderingen! De finale op zaterdagnamiddag zetten we in met een gravelproef in een windmolenpark alvorens koers te zetten naar Ronse via 3 resterende finale beproevingen! Een meer dan afwisselend tracé met zorg uitgestippeld op geasfalteerde wegen met uitzondering van enkele goed berijdbare gravelwegen.

Categorie ‘classic’: meer dan ooit toegankelijk

Teams die aan de start komen in de categorie ‘classic’ kunnen op hun twee oren slapen: de categorie ‘classic’ is meer dan ooit toegankelijk. In het roadbook -dat we op vrijdag tijdens de administratieve uitreiken om de avondetappe te kunnen voorbereiden- zal bij elke bol-pijl situatie tijdens een regelmatigheidsproef de exacte passagetijd aangegeven zijn. Een concept dat vorig jaar voor het eerst werd toegepast, en met succes! Niet elk team heeft immers een specifieke afstandsmeter of kan overweg met de tijdstabellen, maar door het toevoegen van de passagetijden in het roadbook volstaat een eenvoudige chronometer dus! Maar er is meer dit jaar: het kaartlezen, wat volgens ons absoluut thuis hoort in het evenement, zal dit jaar voor de categorie classic tijdens sommige regelmatigheidsproeven aangepast zijn. De kaarten zullen soms sterker uitvergroot zijn, om een duidelijkere leesbaarheid te garanderen. Elk team zal dus meer dan ooit kunnen genieten van het vijfsterrenparcours dat we voor u in aanbieding hebben. Maar geloof ons: aan sportiviteit zal het desondanks niet ontbreken en elk foutje zal ook in de categorie ‘classic’ onverbiddelijk (tijd)straf als gevolg hebben!

Belangrijke info

Op maandag 12 september zal de genummerde deelnemerslijst bekend gemaakt worden en volgt de briefing met de tijdstippen voor aanmelden bij de administratieve en technische controle. Die vindt plaats in het centrum van Ronse in een ontspannen sfeer op vrijdag 16 september vanaf 16 uur.