Het Cyan Racing-team heeft in overleg met constructeur Lynk & Co de onmiddellijke stopzetting van het WTCR-programma aangekondigd. Ze zullen niet aan de start komen op de Anneau du Rhin noch enige andere wedstrijd dit seizoen. Een klap voor het wereldkampioenschap en een ernstige deuk in het prestige.
foto: ©fiawtcr.com/archief
Cyan Racing, het Lynk & Co kampioenenteam, haalt veiligheidsredenen aan. Eerder dit seizoen werden de races op de Nürburgring afgelast na aanhoudende problemen met de Goodyear banden, die van de velg liepen. Dat leek van de baan, maar in de afgelopen manche, op Vallelunga, stak het probleem weer de kop op, met een zware crash van Yvan Muller als resultaat. Lynk & Co trok zijn wagens terug en stelde samen met Cyan Racing aan de andere constructeurs voor om een definitieve oplossing te zoeken. De doorn in het oog van de Chinese constructeur en van het Zweedse fabrieksteam was de hantering van de huidige BoP en de regels rond de compensatiegewichten, die de 03 TCR wagens te veel zouden benadelen.
In een bericht op de Cyan Racing website stelt teammanager Fredrik Wahlén dat “onze 03 TCR wagens de zwaarste op de grid zijn, we rijden met 80 kilogram meer dan de andere deelnemers. Dat maakt dat wij het meeste last hebben van de bandenproblemen. We gebruiken een band die de verschillende gewichtsvensters van alle auto’s en op alle circuits niet aankan, en onze auto is de zwaarste van allemaal. Als gevolg hiervan lopen onze rijders het risico van bandenpech bij hoge snelheid en is het voor ons niet mogelijk om op deze manier verder te gaan. Het was de moeilijkste beslissing om te nemen, maar onder de huidige omstandigheden heeft veiligheid onze hoogste prioriteit. We willen de FIA bedanken voor de steun in deze moeilijke omstandigheden.“
Te weinig ingrepen, en een onduidelijke kalender…
Het feit dat de WTCR organisatie niet van plan was om de Balance of Performance aan te passen, of de gewichtcompensatie te herzien, samen met het gebrek aan gehoor dat ze kregen bij de diverse stakeholders van het WTCR, zal voor de Chinees-Zweedse combinatie de doorslag hebben gegeven. Geen Cyan of Lynk & Co op l’Anneau du Rhin, noch op de volgende proeven. Het Chinees-Zweedse raceteam trekt zich met onmiddellijke ingang terug. Yvan Muller, Yann Ehrlacher, Santiago Urrutia, Thed Björk en Ma Qing Hua staan voorlopig aan de kant. Daarbij preciseert Cyan Racing ook nog dat het restant van de wedstrijdkalender voor het WTCR nog niet vast ligt, en dat ook dat het hen onmogelijk maakt om berekeningen te maken of simulaties te doen voor komende circuits. Voor alle duidelijkheid, niet enkel Lynk & Co hadden eerder bandenproblemen, ook de auto’s van de andere constructeurs hadden hun problemen.
De terugtrekking van Lynk & Co uit het kampioenschap brengt de grid op slechts twaalf auto’s. Bij het WTCR-management moet men zich nu waarschijnlijk toch eens ernstig vragen stellen over hoe het komt dat een kampioenschap dat potentieel alles had om een topper te zijn, richting de afgrond gaat. De TCR wagens die worden gebruikt horen tot de meest gedegen racewagens op deze planeet en worden zonder problemen gebruikt in grote aantallen in diverse regionale en nationale wedstrijden. Stof tot nadenken dus…