Wie de afgelopen maanden de autosport gevolgd heeft, stelde net als wij vast dat onze sport zeer populair is en blijft. De afgelopen editie van de TotalEnergies 24 Hours of Spa was daar een zeer goed voorbeeld van, met 75.000 toeschouwers tijdens de wedstrijd, terwijl ook al de parade op woensdag in Spa een ware overrompeling was. Een bijkomende, doch zeer belangrijke constatatie voor de diverse wedstrijden in Le Mans, op de Nürburgring en Spa was dat het publiek meer divers is dan voorheen, met meer gezinnen en ook opvallend meer tieners, zowel jongens als meisjes. Dat laatste zal zeker voor de sponsors en adverteerders als muziek in de oren klinken en zorgt ook voor een versterkte positie van de sport op sociale media zoals Instagram, TikTok en Snapchat.
Het moet gezegd worden, het feit dat we na de coronapandemie opnieuw zoveel volk op autosportwedstrijden zien, vaak meer dan voor de pandemie, is een zeer heugelijke vaststelling. De oorzaken zijn vast legio en wij konden er afgelopen weekend meerdere bedenken, al hebben die geen wetenschappelijke basis. Uiteraard was er het perfecte weer in Spa, niet te warm, maar gewoon goed zomerweer, de gekte rond Valentino Rossi, een verder effect van ‘Drive to Survive’, waarbij een nieuwe generatie de autosport leert kennen, knaldrang na corona, het feit dat ons zoveel verboden wordt, dat autosport uiteraard sexy wordt enz. Wat het exact is, daar kan zeker onderzoek naar gedaan worden en het is vooral te hopen dat deze tendens zich doorzet, om te beginnen tijdens de 24 Hours of Zolder en in Ieper tijdens de Belgische manche van het WRC.
We noteerden ook dat zelfs in Vlaanderen, onder meer Sporza interesse toonde in de 24 Hours of Spa en al eens vooruitblikte op de 24 Hours of Zolder met de racende dames van Xwift Racing Events. De gazetten, tja, die hinken naar goede gewoonte achterop en dan zeker Het Laatste Nieuws, dat op maandag vergeet te melden wie de race gewonnen heeft en welke schitterende prestaties de Belgen hebben neergezet of dat er 75.000 toeschouwers in de Ardennen aanwezig waren. De krant zag overigens ook de prestaties van Stoffel Vandoorne in de Formula E in Londen over het hoofd en heeft de laatste maanden uit een sprookjesboek geput voor de stukken over de toekomst voor de F1 in Spa. Nu goed, we kunnen dan ook maar één ding doen en dat is rekenen op uw gezond verstand bij de keuze van uw media…
#autosport leeft is dan ook een duidelijke boodschap die we vanaf nu massaal willen uitdragen en waarmee we onze sport een hart onder de raceriem willen steken. Bij deze dus nogmaals:
#autosportleeft
Vanwege de hele redactie van autosportwereld.be