De nieuwe Porsche 911 GT3 R, de wagen waarmee Porsche in de diverse GT3-kampioenschappen zal aantreden en vanaf 2024 ook in de GT-klasse in het FIA WEC en de 24 uur van Le Mans is onthuld. De auto is gebaseerd op de nieuwste 911, de 992-generatie. In vergelijking met zijn voorganger beschikt de nieuwe 911 GT3 R over een grotere 4,2 liter motor met een vermogen tot 416 kW (565 pk), constantere aerodynamische prestaties en een geoptimaliseerde wagenbalans.
De nieuwe bolide voor GT3-series over de hele wereld is gebaseerd op de huidige 992-generatie en zal klaar zijn om te racen aan het begin van het seizoen 2023, al vernam Autosportwereld.be van Porsche dat dit jaar er al één- of tweemaal in VLN zal gereden worden. De ontwikkeling van de wagen begon in 2019 en prioriteit werd gegeven aan het verder verbeteren van de rijeigenschappen voor professionals en de gentlemen drivers, evenals het aanboren van grotere prestatiereserves voor verschillende Balance of Performance (BoP) classificaties. Een andere focus lag op het stroomlijnen van de handling van de wagen voor de teams en het verlagen van de running cost. Porsche Motorsport biedt de nieuwe 911 GT3 R nu aan voor een prijs van 511.000 euro plus btw en eventuele extra’s.
“De nieuwe 911 GT3 R heeft een stevige opdracht”, vertelt Michael Dreiser, Sales Director bij Porsche Motorsport. “Zijn voorganger heeft sinds 2019 in vier seizoenen bijna alles gewonnen wat er te winnen valt in de GT3-wereld. Tot zijn successen behoren overwinningen in de 24-uursraces van de Nürburgring en Spa-Francorchamps, maar ook overwinningen in GT-klassen tijdens de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring.”
Nadat de GT3-klasse werd aangekondigd als een professionele categorie in de Noord-Amerikaanse IMSA-series, volgt het FIA WEC World Endurance Championship: Vanaf 2024 komen GT3-raceauto’s, zoals de nieuwe 911 GT3 R, voor het eerst in aanmerking voor deelname aan de 24 uur van Le Mans.
“Het ging er ons minder om de nieuwe 911 GT3 R nog sneller te maken – de klassering binnen de door de BoP vastgestelde prestatievensters doet dit voordeel al snel teniet. Voor ons ging het er in de eerste plaats om dat onze klanten langer snel met de raceauto kunnen rijden. Dat vereist duurzaamheid en daarom hebben we ons vooral gericht op verbeterde rijeigenschappen. Dat komt tot uiting in de bredere bruikbare toerencurve van de nieuwe 4,2-litermotor, de stabielere en constantere aerodynamica en de lagere belasting van de achterbanden, waardoor die potentieel langer meegaan.”
De kern van de nieuwe raceauto wordt gevormd door de vrijwel standaard motor die is gebaseerd op de 911-krachtbron van de 992-generatie. Net als in het vorige model gaat het om een watergekoelde 6-cilindermotor met vierkleppentechnologie en directe brandstofinspuiting. De belangrijkste nieuwe ontwikkeling is de cilinderinhoud: net als bij de 911 RSR is de inhoud van de nieuwe 911 GT3 R met ruim vijf procent toegenomen van 3.997 tot 4.194 cc. Hierdoor is het piekvermogen van de motor opgelopen tot ongeveer 416 kW (565 pk). Porsche heeft echter vooral de koppel- en vermogenscurve over het gehele toerenbereik geoptimaliseerd.