De jaarlijkse persconferentie van SRO was er één van continuïteit, eerder dan van nieuwigheden. Opvallend was dat de GT2 European Series, de Franse GT4 en de British GT niet meer naar Spa komen, wat maakt dat het ‘Speedweek’ weekend heel waarschijnlijk niet meer onder huidige vorm zal blijven bestaan.
Het Europese GT World kampioenschap blijft trouw aan zijn kalender, met enkel Monza terug als opener in plaats van Imola. De 24 Hours of Spa 2023, met als nieuwe titelspnsor Crowdstrike, vindt plaats op 29 en 30 juli, meteen de 75ste editie van de wedstrijd in de Ardennen. In 2024 zal het dan weer 100 jaar geleden zijn dat de eerste race over 24 in en om Spa plaatsvond. Opvallend er komt een categorie voor GT2-wagens in de 24 Hours of Spa zelf.
De Europese GT4 blijft wel in Spa, zoals steeds tijdens het weekend van de 24 uur van Spa. De Intercontinental GT Challenge start dan weer in Bathurst en Kyalami in februari, gevolgd door Spa, Indianpolis en Abu Dhabi. De Gulf 12 Hours zullen ook dit seizoen het sluitstuk van het kampioenschap zijn.
Nieuwe categorisatie voor rijders
De grootste nieuwigheid was misschien de nieuwe indeling voor de rijders en de nieuwe klassen in de diverse kampioenschappen. ‘Platinum’ blijft ‘Platinum’, met professionele rijders, maar voor de jonge rijders verandert er wel het één en ander. Jonge rijders, die al heel wat ervaring in karting hebben en/of meer dan twee jaar eenzitter gereden hebben, worden automatisch ‘Gold’. Jonge rijders die later in de autosport instappen en die ervaring niet hebben, worden ‘Silver’. De ‘Bronze’ categorie blijft aan de echte gentlemen drivers voorbehouden.
Dat maakt ook dat de klassen in de SRO-kampioenschappen veranderen:
Een andere belangrijke toevoeging voor 2023 is de nieuwe McLaren Artura Trophy, die deel uitmaakt van vijf Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS-evenementen. De Artura deelt zijn DNA met de nieuwe GT4-machine van het merk en zal het volgende hoofdstuk in de racegeschiedenis van McLaren inluiden. Het kampioenschap zal volgend jaar vijf dubbele rondes rijden op Circuit Paul Ricard, Misano, Spa-Francorchamps, Hockenheim en Circuit de Barcelona-Catalunya.