Home > Circuit > TotalEnergies Spa 24: enkele spelregels voor de race in een notendop

TotalEnergies Spa 24: enkele spelregels voor de race in een notendop

  • Onderbrekingen – Er komen veel minder Full Course Yellow in deze 74ste editie van de TotalEnergies 24 Hours of Spa, maar wel veel sneller een Safety Car. Er is ook maar één SC en dus zal het hele veld steeds weer samenkomen. Dat maakt volgens onder meer Maxime Martin en Laurens Vanthoor deze wedstrijd meer ‘Amerikaans’, met een verdict dat pas in de slotfase zal vallen.
  • Technische stops – De verplichte technische pitstop blijft bestaan en die moet tussen het twaalfde en 22ste uur uitgevoerd worden en duurt vier minuten. De stop mag tijdens een neutralisatie uitgevoerd worden.
  • Pitstop – De gewone pitstops worden verplicht voor iedere 65ste minuut uitgevoerd, met een minimale tijd voor het tanken van 41 seconden. Een korte tankbeurt mag maximaal zes seconden duren. Tankt een deelnemer niet dan zijn er geen minima. Bij een neutralisatie kan de 65-minutengrens tot 70 minuten aangepast worden.
  • Rijden – Elke rijder mag maximaal veertien uur rijden en hooguit 3 uur en 15 minuten opeenvolgend.
  • BoP– De Balance of Performance kan nog wijzigen tot twee uur voor de start van de race.
  • Beker van de Koning – De ‘Coupe du Roi’ bestaat nog en is voor de constructeur die het meeste punten scoort.
  • Warm-up – De snelste chrono in de korte warm-up voor de Superpole van de TotalEnergies 24 Hours of Spa was voor de #63 Emil Frey Racing Lamborghini van Bortolotti-Costa-Aitken. Geen enkele Belg haalde de top 10.