Autosportwereld.be heeft donderdag in de paddock van Spa-Francorchamps in avant première de nieuwe Ferrari 296 GT3 kunnen bewonderen en de Italiaanse machine is een schitterend nieuw wapen voor de GT3-klasse. Zowat alles aan de wagen is verbeterd tegenover de Ferrari 488 GT3, die op zich al de meest succesvolle GT-racer van het Italiaanse merk ooit was.
De Ferrari 488 GT3 heeft meer dan honderd titels op zijn palmares en meer dan 400 zeges wereldwijd, dus beter doen was een hele uitdaging voor het merk uit Maranello. Opvallend, waar het project in Italië gestart werd, gebeurt de bouw van de auto’s door Oreca. Het ontwikkelen van de wagen is dan weer een Italiaanse kwestie waarbij onder meer Davide Rigon en Andrea Bertolini het gros van het werk op zich namen.
De auto is aerodynamisch een kunststukje, met een prachtige lijn die verwijst naar de Ferrari 250LM en ook de lijnen van de Lancia Stratos. Het werk op vlak van aerodynamica leverde een winst op van 20% aan downforce op de auto ten opzichte van de vorige generatie, wat zowel profs als gentlemen drivers ten goede komt.
Een V6 turbo centraal
De Ferrari 296 GT3 vertegenwoordigt de toekomst van Ferrari in de GT-races, De 296 GT3 is gegroeid uit de 296 GTB, de laatste evolutie van de sportwagen van het bedrijf uit Maranello. De Ferrari 296 GT3 is een innovatief project, dat de GT-traditie van het merk voortzet, een traditie die teruggaat tot 1949 toen de 166MM zegevierde in de 24 uur van Le Mans. Het gaat om een nieuwe aanpak op vlak van design, wagenbeheersing in alle fasen van een raceweekend, elektronica en zelfs de motorarchitectuur, met een 6-cilinder met een 120° turbocompressor. Deze auto is tot in het kleinste detail en vanuit elke hoek nauwkeurig ontworpen, in overeenstemming met de nieuwe GT3-reglementen. De 296 GT3 is de terugkeer op het circuit van een Ferrari met een zescilindermotor, de V6-verbrandingsmotor van de 296 GT3 is gebaseerd op de krachtbron van de productiewagen.
De eerste wedstrijd zou de 24 uur van Daytona 2023 moeten zijn. Ondertussen zouden al meer dan veertig bestellingen genoteerd zijn, voor wat zonder twijfel weer een echt succesverhaal wordt. Tot slot zou de prijs, die niet werd aangekondigd, rond de 750.000 euro liggen.