Home > Electric > Divers > Alejandro Agag: ter land, ter zee en in de lucht

Alejandro Agag: ter land, ter zee en in de lucht

De Spanjaard Alejandro Agag is helemaal bezeten van elektrische voertuigen. Hij lanceerde al het Formula E kampioenschap en keerde zich daarna naar het Extreme E offroad kampioenschap. Dat kampioenschap, dat zich ook zwaar engageert in duurzame milieuprojecten, wil hij uitbreiden met twee nieuwe componenten: powerboatraces en races…in de lucht.

foto’s: ©e1series.com, ©airspeeder.com en ©extreme-e.com

Het Extreme E kampioenschap is zonder meer een succes, met heel wat spelers uit industrie en technologie die bijdragen aan de projecten en een resem aan toprijders als Carlos Sainz, Sebastien Loeb, Johan Kristofferson, en … met een volledige gelijkheid voor de vrouwelijke rijders als Molly Taylor, Jutta Kleinschmidt, Catie Munnings en vele anderen. Bovendien engageerden zich heel wat grote teams en bekende rijders met het opstarten van een team. We zien er Andretti Racing, Cupra, Lewis Hamilton, Nico Rosberg en Jenson Button, om er maar enkele te noemen.

E1 Series: elektrisch racen op het water

De connectie met een boot was er al. Het zenuwcentrum, tevens onderzoekslaboratorium van de serie is de voormalige pakketboot St-Helena. Die werd helemaal herbouwd en is nu een van de zuinigste en schoonste schepen ter wereld. Enkele jaren geleden kwam Agag met het idee om aan de Extreme E ook een bijhorende speedboat race te koppelen, elektrisch aangedreven uiteraard. Het ontwerpteam kwam met de futuristisch uitziende UIM 1. En deze week gaf Sergio Perez te kennen een team te willen opstarten voor deelname aan de eerste races in 2023. De Red Bull rijder zal Team Mexico opstarten, in de kleuren van de Mexicaanse vlag natuurlijk.

De Airspeeder: elektrisch racen in de lucht

Maar nog sterker: sinds vorig jaar is men ook volop bezig met de opstart voor een elektrische serie met…vliegende auto’s. Nu ja, de Airspeeder heeft wat weg van een zwaar uit de kluiten gewassen drone. Onder andere Bruno Senna is betrokken bij de ontwikkeling van het voertuig evenals de bevallige Lexie Taylor, een van de beste drone piloten ter wereld. Het goede nieuws is: de onbemande tests (inclusief een gesimuleerde race tussen twee ploegen) lukten allemaal. Men staat er nu aan de drempel van de bemande tests, piloot aan boord!