Home > Industrie > Dreamcars > Audi RS 6: betere prestaties met een alledaagse look

Audi RS 6: betere prestaties met een alledaagse look

Het is de erfenis van 20 jaar ervaring en vier generaties aan Audi. De combinatie van ongekende prestaties en uitstekend dagelijks gebruiksgemak waren altijd al kenmerken van een RS 6. De huidige RS 6 Avant, nu ook voor het eerst beschikbaar in de VS, is de wereldwijde marktleider in zijn segment met een bijzonder breed koetswerk.

(naar persbericht/ed.: wb)

Er is één auto die Audi Sport GmbH en een wereldwijde fanbase al twintig jaar als geen ander in de ban weet te houden: al vier generaties lang zet de Audi RS 6 de toon voor zeer krachtige breaks met indrukwekkende prestaties en een uitstekend dagelijks gebruiksgemak. Het succes van zijn basisconcept uit 2002 heeft hij te danken aan de biturbo en vierwielaandrijving. Het basisconcept is identiek voor alle generaties van de RS 6. Ook in de wedstrijdomgeving vestigt de auto keer op keer nieuwe normen. Voorsprong door techniek komt ook op andere plaatsen tot uiting, bijvoorbeeld in de Dynamic Ride Control-ophanging. Die gebruikt Audi al lange tijd in andere RS-modellen.

De C5: verlangen naar prestatie in de hogere middenklasse

Bij zijn première in de legendarische 24 uur van Le Mans in 1999 reed Audi zichzelf bij de eerste poging naar het erepodium. Het bedrijf met de vier ringen schreef opnieuw geschiedenis in 2000, 2001 en 2002. Met dertien overwinningen is het nu, na Porsche, het tweede meest succesvolle team aller tijden in het circuit van Le Mans. De Audi-ingenieurs bij quattro GmbH staken heel veel moeite en aandacht in de transformatie van de A6 tot een sportauto. Dat ging verder dan alleen het aanpassen van de motor, de ophanging en de transmissie. Ook zijn look tilde Audi naar een hoger niveau. Zijn sportieve ambities werden onderstreept door nieuwe zijschorten, bredere drempels, een spoiler voor de Avant, een opvallende afbuigende rand voor de Berline, 18”- of 19”-velgen en twee ovale uitlaatpijpen. In 2002 was geen enkele Audi krachtiger. Het doel was om een achtcilindermotor toe te voegen uit het basisdesign van de A8. De motor werd al gebruikt in de S6 en leverde daar 340 pk. De motor die de eerste RS 6 aandreef, was gefinetuned in Engeland. De Britse motorfabrikant Cosworth, die trouwens tot 2004 een dochteronderneming was van AUDI AG, was samen met quattro GmbH verantwoordelijk voor de indrukwekkende 450 pk en de koppel van 560 Nm. Zo belandde hij aan de top van het segment. Vandaag is de C5 de enige RS 6 die ook vanaf het begin een racewagen was.

De C6: het weergaloze succesverhaal van de motorconstructie gaat voort

In 2008, zes jaar na de eerste RS 6, volgde de tweede generatie. Audi verhoogde niet alleen het vermogen en de inhoud van de motor. Ook het aantal cilinders nam toe, tot tien in totaal. Er waren nog steeds twee turbo’s, terwijl de inhoud nu vijf liter bedroeg. Dit alles creëerde 580 pk en een koppel van 650 Nm die beschikbaar was vanaf 1.500 t/min. Die cijfers overtroffen op dat moment zelfs de R8, die een maximum van 560 pk had in de R8 GT. Drie jaar lang produceerde Audi de grootste RS-motor ooit. Zoals ook al het geval was bij de C5, had de 10-cilindermotor een transmissie nodig die een groot vermogen aankon. De automatische 6-versnellingsbak die gebruikt werd, was in wezen herwerkt om aan die eis te voldoen. Koeling, schakelsnelheid, vermogensverdeling: aan alles werd gesleuteld. ​ Met deze combinatie van motor en versnellingsbak bereikte Audi met de RS 6 plus voor het eerst een topsnelheid van meer dan 300 km/u, 303 km/u om precies te zijn. Bijna geen andere auto in de reeks kon tippen aan de C6 op rechte stukken. De Berline had 4,5 seconden nodig om 100 km/u te behalen, de Avant deed er 4,6 seconden over. Net als bij zijn voorganger hield Audi ook dit model ingetogen op visueel vlak. De geprononceerde spatborden, die hem van het basismodel onderscheidden, en grote velgen en banden creëerden veel ruimte. De C6 ging bovendien rechtstreeks van de productielijn naar de nabijgelegen loods van quattro GmbH voor een grondige verfijning. Zijn finale beleeft de C6 als RS 6 plus Sport of RS 6 plus Audi Exclusive.

De C7: minder wordt meer

Minder cilinders? Dat kan niet goed zijn! Deze kritiek leverden niet alleen klanten toen Audi in 2013 afzag van de tiencilindermotor met dubbele turbo om opnieuw gebruik te maken van een achtcilindermotor met twee turbo’s en een inhoud van vier liter, de kleinste motor in de geschiedenis van de RS 6. Bovendien werd de klassieke Berline niet langer geproduceerd en kwam hiervoor geen vervanging, terwijl de Audi RS 7 Sportback de bovenhand nam in de VS. Toch verstomde de kritiek al snel. Audi had immers een pakket voorzien dat de vorige RS 6-versies ver achter dit model plaatsten op het vlak van rijdynamiek en efficiëntie. Eerst en vooral werd zo een systematische gewichtsvermindering mogelijk. Onder andere een aanzienlijk hoger aandeel aan aluminium, inclusief alle gemonteerde onderdelen, reduceerde het gewicht van de C7-generatie drastisch. De RS 6 maakte op de baan duidelijk dat het schrappen van twee cilinders en 20 pk helemaal niet nefast was voor de prestaties. Met een koppel van 700 Nm en de nieuwe tiptronic 8-versnellingsbak had de C7 slechts 3,9 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. Zijn instrumentenpaneel gaf een topsnelheid van 305 km/u weer. Tegelijkertijd lag het brandstofverbruik een volle 30 procent lager dan dat van zijn voorganger. Dit was trouwens niet alleen het resultaat van het verminderde gewicht maar ook van de cilinderuitschakeling bij lichte belading, die van de RS 6 een viercilindermotor maakte. Nogmaals waren keramische remmen met schijven (diameter van 420 mm vooraan en 365 mm achteraan) beschikbaar.

Een nieuwigheid voor de derde generatie van de RS 6: klanten wilden een beetje meer comfort en zo werd de luchtophanging voor de eerste keer deel van de standaarduitrusting. De meningen lieten geen twijfel: de RS 6 C7 onderscheidde zich in elk opzicht van zijn voorgangers – aandrijfsysteem, ophanging, comfort, efficiëntie. Audi haalde in de loop de jaren steeds meer vermogen uit zijn achtcilindermotor van vier liter. De RS 6 performance bereikte voor het eerst meer dan 600 pk (605 om precies te zijn). Deze generatie van de RS 6 werd een bestseller en marktleider in het segment van de hoog performante breaks. Het was een toppositie die zijn opvolger tot de dag van vandaag behoudt.

De C8: de beste tot dusver, maar het werk is nooit volledig af

In 2019, drie jaar voor zijn 20ste verjaardag, werd de vierde generatie van de RS 6 (C8) in de concessies gebracht, terwijl ze trouw blijft aan haar erfenis. Een inhoud van vier liter, dubbele turbo, 600 pk en nu 800 Nm koppel. Voor het eerst in de geschiedenis wordt deze auto ondersteund door een mildhybridesysteem van 48 volt, wat de efficiëntie nog meer verbetert. Hoewel hij een beetje zwaarder is, racet de RS 6 Avant naar 100 km/u in een kwieke 3,6 seconden en heeft hij bovendien slechts twaalf seconden nodig om 200 km/u te bereiken. Op rechte stukken laat de C8 weinig twijfel over. Hij vestigt ook een nieuwe norm voor zichzelf op het vlak van dwarsversnelling en bochtenwerk. Nieuwe vierwielsturing verbetert de stabiliteit bij hoge snelheden, want de achterwielen draaien in deze situaties nu in dezelfde richting als de voorwielen. Bij manoeuvres tegen een lage snelheid draaien voor- en achterwielen in tegengestelde richting om de draaicirkel te verkleinen en het parkeren te vergemakkelijken. En het design? Terwijl de C5-, C6- en C7-generaties van de RS 6 zich pas op het tweede gezicht onderscheidden als krachtige breaks, creëert de C8 een andere indruk: zelfs leken zullen op slag zien dat dit geen normale A6 is. Het dak, de voordeuren en de kofferklep zijn de enige elementen die de RS 6 Avant deelt met het basismodel van de A6 Avant. De andere componenten werden specifiek voor de RS aangepast en het koetswerk werd zichtbaar verbreed. Slechts weinigen weten dat het allersnelste A6-model voor de eerste keer ook een onafhankelijke motorkap heeft en dat al deze wijzigingen betekenen dat hij de matrixledkoplampen met laserlichten van de RS 7 kan overnemen.

Dat wijst op de flexibiliteit van deze productiesites. Om aan de grote vraag te voldoen is de C8 in de VS voor het eerst beschikbaar als de RS 6 Avant. Het is duidelijk dat de RS 6 C8 evolueert van een nichewagen tot een succesverhaal waar overal ter wereld vraag naar is.