Het lijkt misschien een vreemde uitspraak, maar vergeet niet dat Ayumu Iwasa in 2020 als Honda Junior het Franse Formule 4 kampioenschap compleet domineerde. De Japanner is dus eigenlijk, een klein beetje Fransman!
foto: ©Dutch Photo Agency
Zoals zo dikwijls bepaalden beslissingen in de regelkamer de uitslag van een race. Na de sprintrace van gisteren werd Pourchaire immers bedacht met een straf van vijf seconden, wat hem terugwierp achter kampioenschapsleider Drugovitch, en wat dus alle inspanningen van de Fransman in de sprintrace teniet deed.
Het mocht niet zijn voor poleman Logan Sargeant, die de Carlin tijdens de race moest parkeren met technische problemen. Maar Ayumu Iwasa zette zijn DAMS aan de noordelijke chicane aan de leiding in de eerste ronde en keek nooit meer terug. Iwasa had de snelheid, de strategie (zacht dan harde banden) klopte volledig en achter hem maakten de tegenstanders de nodige fouten. Perfecte race voor Iwasa, die zijn eerste zege in de Formule 2 mocht pakken.
Theo Pourchaire (ART) had geen gemakkelijke race. Veel positiegevechten, een incidentje met een spinnende Doohan… Toch kon Pourchaire deze keer de tweede plaats vrijwaren, in de rug gedekt door zijn teamgenoot Frederik Vesti. Felipe Drugovitch (MP Motorsport) ging voor een vreemde strategie waarbij hij op harde banden startte, maar dan toch half wedstrijd al koos voor de zachte compound. Het leek een verkeerde beslissing maar Drugovitch kon zijn banden vrijwaren en stormde in de slotfase nog naar een vierde plaats. Daarmee beperkt de Braziliaan de schade maximaal.
De diverse bandenstrategieën lieten aan Amaury Cordeel toe om met de Van Amersfoort wagen lange tijd in de top 5 te rijden. Na de verplichte pitstop diende hij echter weer pas op de plaats te maken in de onderste regionen van het peloton. Uiteindelijk haalde hij de vijftiende positie.
In het kampioenschap houdt Drugovitch een flinke voorsprong, met 173 punten, voor Pourchaire (134) en voor Sargeant (118). De volgende afspraak is er op de Hungaroring.