Gezien het succes van de editie 2022 heeft het organisatiecomité van de Automobile Club de Monaco beslist, ook de editie 2023 weer zijn intrek in het Prinsdom Monaco te laten nemen. De editie 2023 wordt echter met 50% gewijzigd ten opzichte van de editie van 2022, met heel wat nieuwe uitdagingen.
Na drie dagen aan verkenningen, van maandag 16 januari tot woensdag 18 januari, volgt de shakedown op donderdag 19 januari en dat vanaf 9u31. Deze shakedown is voorbehouden aan de teams van prioriteit 1 en om veiligheidsredenen verboden voor het publiek. De SD vindt plaats op de Col des Banquettes (744 m) in de richting van Peille, met vertrek vanaf de Place Saint-Sébastien in Sainte-Agnès, het hoogstgelegen kustdorp van Europa.
Op het programma van deze allereerste nachtetappe, op donderdagavond, staan twee klassementsproeven met een totaal van 40,93 kilometers tegen de chrono, waaronder de nieuwe versie van “La Bollène-Vésubie / Col de Turini” (KP 1 – 15,52 km – 20u18), met een volledig nieuwe start vanaf het Camp de Millo, en de zeer ritmische proef “La Cabanette / Col de Castillon” (KP 2 – 25,41 km – 21u11) die, voor de allereerste keer in de geschiedenis van de rally, de de bergpassen van l’Orme (1000m), de l’Ablé (1149m), de Braus (1002m), Saint- Jean (642m) en de Castillon (706m) met elkaar verbindt.
Op vrijdag 20 januari vindt in het noorden van het departement Alpes-Maritimes de tweede dag van de wedstrijd plaats, die in totaal 106,18 kilometer tegen de klok omvat. Met een lus van drie klassementsproeven die twee keer moeten worden afgelegd en een tussenstop voor een hergroepering en een bandenwissel in Puget-Théniers, is deze dag een echt vat vol moeilijkheden! Op het programma staan “Roure / Beuil” (KP 3/6 – 18,33 km – 09u14 / 14u08), “Puget-Théniers / Saint- Antonin” (KP 4/7 – 20, 06 km – 10u22 / 15u16) en “Briançonnet / Entrevaux” (KP 5/8 – 14,70 km – 11u25 / 16u19) via de Col du Buis (1196m) en de Val-de-Chalvagne.
Op naar de Alpes-de-Haute-Provence voor de derde dag van de wedstrijd op zaterdag 21 januari, die in totaal 98,43 getimede kilometers telt. De etappe begint met de 2020-versie van “Malijai / Puimichel” (KP 9/11 – 17,47 km – 09u38 / 14u08), alvorens verder te gaan met de scherprechter “Saint-Geniez / Thoard” (KP 10/12 – 20,79 km – 11u26 / 15u56) via Authon en de gevreesde Col de Fontbelle. Een lus die twee keer moet worden betwist, afgewisseld met een bandenstop en een verplichte hergroepering in Digne-les-Bains, op een onlangs gerenoveerde Place du Général de Gaulle. Tenslotte, om deze nieuwe dag zonder assistentie af te sluiten, hebben de deelnemers een rendez-vous met “Ubraye / Entrevaux” (KP 13 – 21,91 km – 17u59).
De finale op zondag 22 januari, omvat vier proeven van in totaal 68,98 kilometer, wederom zonder assistentie, die twee keer moeten worden afgelegd en dat door alle teams die nog aan de wedstrijd deelnemen – niet beperkt tot 50 zoals in de voorgaande jaren. De deelnemers krijgen te maken met de lange versie van de traditionele “Lucéram / Lantosque” (KP 14/16 – 18,97 km – 08h01 / 10h40) en de tweede passage van de opener van de wedstrijd “La Bollène-Vésubie / Col de Turini” (KP 15/17 – 15,52 km – 09u08 / 12u18), meteen ook de Powerstage van de rally.