Tot nu toe reden de diverse wagens van de GT Cup Open Europe onder één klasse. Dit betekende dat er een balance of performance werd toegepast om bijvoorbeeld de Porsche 992 GT3 Cup en de Aston Martin Vantage GT4 gelijkwaardiger qua prestaties te maken. Met de GT Trophy wordt een aparte klasse voor GT4 wagens binnen de GT Cup Open Europe in het leven geroepen.
De GT Trophy zal zijn eigen balance of performance hebben, die dicht bij deze van de diverse GT4-kampioenschappen van over de hele wereld zal liggen. Deze aanpassing heeft tot gevolg dat de wagens uit de GT Cup, zoals de Porsche 992 GT3 Cup, minder beperkingen opgelegd krijgen en zo dichter bij hun originele technische specificaties kunnen deelnemen.
“Het doel van deze ontwikkelingen is om meer visibiliteit te geven aan de GT4’s en de GT Cup-wagens de mogelijkheid te bieden om hun kunnen te tonen.”, licht Jesus Pareja als CEO van GT Sport toe.
GT4 auto’s mogen ook nog in GT Cup racen, en dus afwijken van de balance of performance die voor de GT Trophy worden opgelegd.
De wedstrijden in Monza, de voorlaatste manche van het kampioenschap, worden eind september gehouden. Q1-Trackracing zet in GT Cup Open Europe meerdere Porsche 992 GT3 Cup in en staat met Jan Lauryssen aan kop van het Pro-Am-klassement en met John de Wilde in Am. Street Art Racing staat aan de start met een Aston Martin Vantage GT4.