Er is een enorme bom in de VW Fun Cup ontploft, een kampioenschap dat anders enorm goed de rangen sluit, waarbij het woord omertà zelfs niet ver af is. De wagen die de laatste seizoenen zowat alles won en ook regerend kampioen in de VW Fun Cup is, de #477 van DRM is na de 25 uur van Spa van afgelopen weekend uit de uitslag geschrapt. Reden een verregaande inbreuk tegen artikel 6 van het technisch reglement van de Europese VW Fun Cup.
Een goede bron uit het milieu – die echter anoniem wenst te blijven – informeerde Autosportwereld.be dat de zegels van het motorblok van de #477 niet meer op de juiste plaats zaten, wat uiteraard tot een grondige inspectie geleid heeft. Na die grondige technische controle van de motor, uitgevoerd door de technici van WRT, op vraag van de stewards en de technische commissie van de RACB Sport, en in aanwezigheid van de technici van het DRM-team, werd vastgesteld dat de motor van de VW Fun Cup #477 dus niet conform was.
DRM zou nog excuses gezocht hebben, maar hun uitleg bleek niet waterdicht. Ondertussen heeft de teamleiding, in casu Matthieu De Robiano, in een persmededeling zijn handen in onschuld gewassen en de schuld op personen in het team geschoven… Wie dit wil geloven, mag dat natuurlijk, maar heel geloofwaardig is het allemaal niet. Bovendien liet een andere bron uit het kampioenschap ons weten dat: “Dit zeer slecht is voor de geloofwaardigheid van het kampioenschap, temeer dat deze auto de voorbije jaren geregeld de snelste van het pak was. Dat roept uiteraard vragen op en het zet alles op losse schroeven.” “Er zal in de VW Fun Cup met nog meer achterdocht dan al het geval was naar elkaar gekeken worden”, aldus nog een derde bron.
Bovendien vernam de redactie van Autosportwereld.be daar bovenop nog eens dat de winnaar van de 25 uur VW Fun Cup, de bolide van Groupe Lemoine by 3M3 van het kwintet Leenders-Lalmand-Smits-de Wilde-Ayari na afloop van de race niet naar de technische controle moest, in tegenstelling tot de wagen die tweede werd… Uiteraard zegt dat an sich niets over de conformiteit van de winnende auto, maar het is bijzonder vreemd dat een winnaar niet gecontroleerd wordt, lijkt ons althans.
Ondertussen liet DRM ook weten de #477 uit het kampioenschap te halen.