Er werd gretig uitgekeken naar de eerste editie van de TBR Short Rally, die kon tellen op een schitterend zomerweertje. Uiteindelijk werd het een oude bekende, Andy Lefevere, die aan het stuur van zijn Porsche voor de vierde keer de vermelding “TBR” op zijn palmares mocht schrijven.
(persbericht)
Vooraf had de organisatie nog te maken met een kleine tegenvaller want in laatste instantie belde publiekstrekker Vincent Verschueren nog af. Zijn VW Polo R5 geraakte niet op tijd klaar. Dat mocht de pret echter niet drukken, want er waren op papier meer dan genoeg gegadigden voor de zege en de ereplaatsen. Het snelle parcours in Oekene was de rijders niet geheel onbekend, en dat betekende helaas ook dat de problemen van vroeger ook opnieuw op het menu stonden. Het West-Vlaamse asfalt is een zeer specifieke ondergrond en iedere keer laten rijders, ook de ervaren mannen, zich verrassen op de wegeltjes van Oekene. Het noodzaakte de organisatoren van de TBR om wat kunst- en vliegwerk uit te halen in de timing. De Porsche van Gunther Monnens was het snelst uit de startblokken maar helaas liep de snelle Limburger al vroeg tegen een probleem met de intercom aan. Even later verloor hij een wiel en beschadigde de ophanging en dat betekende de exit van Monnens uit de wedstrijd. Vooraan nam Steve Becaert het over op zijn Ford Fiesta R5. Maar Becaert, die zich niet helemaal op zijn plooi voelde, kon niet lang weerstaan aan de stormloop van de Porsche GT3 van Andy Lefevere, die zich aan de kop van het klassement nestelde vanaf de vierde klassementsproef.
Daarna werd snel duidelijk dat de strijd om de zege zowat gestreden was. Lefevere gaf de leiding nooit meer uit handen en zegevierde tenslotte met vijf scratch-tijden op acht proeven. Steve Bécaert tekende graag voor de tweede plaats. De spanning moest gezocht worden in de strijd om de derde plaats waar Kurt Boone (Evo X) en Jonas Langenakens (Evo 7) elkaar geen duimbreed toegaven. Uiteindelijk pakte Jonas Langenakens de derde plaats voor…0,6 seconde! Even verderop vocht een spectaculaire Brecht Hoorne op zijn BMW E36 lang voor de vijfde plaats algemeen en kreeg uiteindelijk de vrijgeleide toen Stefaan Stouf tegen een gebroken aandrijfas aanliep met de Ford Sierra Cosworth en wegzakte naar een achtste plaats. Dat betekende ook dat Danny Kerckhof, voor de gelegenheid bijgestaan door Bjorn Syx op de BMW E30 M3, naar de zege ging bij de Historics, en uiteraard ook bij de Youngtimers. Paul Lietaer, die op het laatste moment nog wisselde van de Opel Ascona naar de Ford Escort, kwam op een negende plaats algemeen binnen als winnaar bij de Oldtimers. En dan moeten we nog Stefaan T’Joens vermelden, die met de gebrideerde Lancer Evo X weer dominant was in de Divisie 1-2 en bijna twee minuten aan de broek smeerde van zijn achtervolger Lynneel op de Renault Clio RS.
Het was een eerste versie van de TBR Short Rally die toch wel gesmaakt kon worden. En dat betekent dat organisatie, toeschouwers en rijders alvast hun agenda kunnen nakijken voor het noteren van de volgende, de tweede, editie.
DIXIT
Hans Degryse, voorzitter TBR
“We hadden een mooi aantal inschrijvingen, velen waren benieuwd naar het nieuwe concept. Aanvankelijk wilden we de tweede proef houden op Rumbeke, maar daar stuitten we op een ‘njet’, aangezien de Omloop van Vlaanderen daar al passeert. Eenzelfde probleem was er met Ledegem. Dus werden onze opties uiteindelijk beperkt. Er restte ons niet meer dan de proef van Oekene op te splitsen. Met de rallysprint over een enkel parcours lagen we vroeger veel stil. Nu ook reed er iemand tegen een paal. Als de schade dan niet kan hersteld worden dan ligt niet enkel de proef, maar ook je wedstrijd stil. Nu kon iedereen doorschuiven naar de tweede proef. Gelukkig kennen we onze weg bij Gaselwest en binnen anderhalf uur was alles opgelost. Het is wel typisch voor Oekene. Iedereen weet dat het asfalt hier glad en stoffig is. Toch laten er elk jaar rijders zich vangen. Bovendien is het een snel parcours en dan is er niet veel nodig om het te doen mislopen. We zijn tevreden over deze format, we hadden veel toeschouwers, we hebben nu de toelating van het stadsbestuur en we hebben dan ook geen ambitie om nog verder uit te breiden. We gaan dus door op dezelfde lijn!”