Home > #Hoofdnieuws > FIA WEC Monza: Alpine wint, Realteam by WRT primus in LMP2, Bovy tweede in GTE Am

FIA WEC Monza: Alpine wint, Realteam by WRT primus in LMP2, Bovy tweede in GTE Am

Spanning, spektakel, drama en emoties, de wedstrijd in Monza kende het allemaal. De Alpine van André Negrão, Nicolas Lapierre en Matthieu Vaxiviere won de strijd met Toyota nadat Glickenhaus uitviel. In LMP2 mocht Realteam by WRT op het hoogste schavotje plaatsnemen en Corvette Racing wist het best met het brandstofverbruik om te gaan om luttele minuten voor het einde de leiding in LM GTE Pro te nemen. De Iron Dames Ferrari van Sarah Bovy reed lang aan de leiding en werd uiteindelijk tweede in LM GTE Am achter de #77 Dempsey-Proton Porsche. De wedstrijd werd opgeschikt door een spectaculair ongeval van Henrique Chaves in de TF Sport Aston Martin.

(Foto: © FIA WEC)

Oorspronkelijk was het Glickenhaus Racing die het tempo aangaf in handen van Romain Dumas en later Olivier Pla. Net voor halfweg diende de Amerikaanse bolide echter al rokend op te geven door een probleem met de turbo. De Alpine was snel op het rechte stuk en bij de strijd om de leiding raakten de #7 Toyota en de Alpine elkaar. De Toyota kreeg een klapband, maar de Alpine kon zonder problemen verder en won met 2,762 seconden voorsprong de #8 Toyota van Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa. De #7 werd nog derde op twee ronden.

Beide Peugeot 9X8 kenden technische problemen. De #94 Peugeot kon het tempo van de kopgroep in de eerste wedstrijdhelft volgen maar viel dan terug en finishte met 25 ronden achterstand. De #94 van het Franse team gaf op met 46 ronden op de teller.

In LMP2 viel de wedstrijd pas in de slotfase in een definitieve plooi. Als het op strategie aankomt is Team WRT één van de experten. De #41 Realteam by WRT Oreca maakte een snellere laatste pitstop dan de #38 #Jota Oreca en wist zo definitief de leiding te nemen. Andrade-Habsburg-Nato wonnen met een kleine twaalf seconden voorsprong op Gonzalez-Felix Da Costa-Stevens. De #31 WRT werd twaalfde.

In LM GTE Pro werd de wedstrijd in de slotminuten beslist. Ferrari leek de wedstrijd de hele tijd onder controle te hebben met de #51 en later de #52, met een kleine voorsprong op hun concurrenten, maar ze dienden beide op twee minuten van het einde nog snel te tanken en de Corvette van Tommy Milner en Nick Tandy niet. De Amerikaanse bolide won voor de # 52 en de #51.

Sarah Bovy deed het schitterend in LM GTE Am. Ze reed aan de leiding tot de TF Sport Aston Martin van Ben Keating door een pitstop minder te maken aan kop kwam voor haar roze Ferrari. Keatings teamgenoot Henrique Chaves was echter slachtoffer van een spectaculair ongeval, maar bleef gelukkig ongedeerd. Bij de pitstops op een uur van het einde, deels onder een Full Course Yellow, verloren de Iron Dames de leiding aan de Dempsey-Proton Porsche van Harry Tincknell. Ook de koplopers uit GTE Am maakten in de slotminuten een laatste tankstop, maar de stand wijzigde niet. Ried-Priaulx-Tincknell wonnen voor Frey-Gatting-Bovy en de Team Project 1 Porsche van Cairoli-Pedersen-Leutwiler. Jan Heylen werd met zijn teamgenoten Fred Poordad en Patrick Lindsey in de andere Dempsey-Proton Porsche zesde.