Op vrijdag stond op de Red Bull Ring in Spielberg de kwalificatie op het programma. Daarin was Max Verstappen (Red Bull)© de snelste, voor de Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Dit zeiden de teams na de kwalificatie.
Foto ©: Red Bull
Red Bull – Max Verstappen: “We mogen zeker blij zijn met het resultaat van vandaag. In de laatste ronde in Q3 waren bocht één en drie niet de beste, dus ik wist dat de rest van de ronde perfect moest zijn. De rest van de ronde moest perfect zijn. In de eerste en tweede sector had ik pech, dus ik pushte hard in de finale en dat loonde. Het was een goede sessie en het is natuurlijk goed om weer dicht bij de Ferrari’s te zitten. Dit seizoen is de auto tot nu toe goed geweest in de race in vergelijking met de kwalificatie waar we zwakker waren, dus hopelijk kunnen we morgen competitief zijn in de sprint.”
Sergio Perez: “Het was een lastige dag, toen we na de eerste vrije training de kwalificatie ingingen, voelde het niet geweldig, dus we moeten het van onze kant nog een beetje begrijpen en hopelijk kunnen we ons morgen herstellen. De auto was in en uit voor mij gedurende de dag en tijdens de kwalificatie, ik was niet in staat om in het ritme te komen.”
Ferrari – Charles Leclerc: “Het was erg close, maar Max zat vandaag net voorin. Ik had wat onderstuur na de rode vlaggen omdat ik moeite had om de banden weer in het juiste venster te krijgen, dus ik had geen perfecte ronde. Jammer, maar het is nog maar vrijdag en zondag telt pas echt. Morgen is het belangrijk om in de tweede vrije training aan de rijstijl te werken en dan een hele goede Sprint te rijden.”
Carlos Sainz: “Dat was extreem close! Het was een positieve kwalificatie in het algemeen. We slaagden erin om de snelheid gedurende de sessie op te bouwen en zetten aan het einde een goede ronde neer. De eerste paar bochten van die laatste run waren erg tricky omdat we door de tweede rode vlag temperatuur op de banden hadden verloren.”
Mercedes – George Russell: “Ik denk dat dit onze beste kwalificatie van het jaar was in termen van pure snelheid – en de slechtste in termen van de uitkomst. Zo kan racen soms zijn. Ik had vanmiddag P4 kunnen zijn en ik had een tiende voorsprong op mijn ronde, en ik ben er absoluut voor gegaan omdat ik dacht dat er een kans was op P3. Fysiek voel ik me goed, maar ik maak me zorgen om de auto. Ik hoop dat we hem kunnen herstellen.”
Lewis Hamilton: “Ik ben ongelooflijk teleurgesteld in mezelf uiteindelijk en zo jammer voor het team. Iedereen heeft zo hard gewerkt om de auto in elkaar te zetten -en ik vind het nooit leuk om het beschadigd terug te brengen. Ik heb op dit moment geen antwoord op wat er gebeurd is. Ik verloor de achterkant in bocht zeven en dat was dat.”
McLaren – Lando Norris: “Moeilijke kwalificatie. We hadden in Q3 moeten zitten, maar we hadden vandaag een paar problemen waardoor we niet zo hard hebben kunnen pushen als we hadden moeten doen. Ik had een remprobleem in de kwalificatie, waardoor ik niet vol vertrouwen kon pushen en een representatieve ronde neerzetten.”
Daniel Ricciardo: “Uitvallen in Q1 is nooit leuk, en niet wat we hier wilden. We hadden een paar dingen die we moesten oplossen na een verstoorde eerste vrije training, maar niet genoeg om ons in Q1 buiten de boot te laten vallen, dus ik wil dat niet als excuus gebruiken. We zitten gewoon nog een beetje naast het tempo, en in zo’n korte ronde, met alles zo dichtbij, kost dat je wat. 30 milliseconden had me in Q2 gebracht, zo klein zijn de marges.”
Alpine – Esteban Ocon: “Ik ben erg tevreden met ons resultaat vandaag tijdens deze kwalificatiesessie die we als zesde afsloten [later gepromoveerd tot vijfde]. Ik had de indruk dat de auto weer levendig was geworden in Q2 en Q3 na de vrije training en een nogal moeilijk Q1. We zitten in een goede positie voor de Sprint Race morgen en hopen dat we eerst onze gridpositie voor de hoofdrace kunnen consolideren, terwijl we ook wat waardevolle punten kunnen pakken.”
Fernando Alonso: “De auto was vandaag erg competitief en om terug te worden gevraagd naar Q3 was een goede zaak. Ik beschadigde echter de vloer nadat ik wijd ging in mijn eerste ronde in Q3, wat ons wat prestaties kostte. Ik denk dat we zonder die schade voor top vijf of top zes hadden kunnen gaan, wat geweldig zou zijn geweest voor de Sprint.”
Alfa Romeo – Valtteri Bottas: “Het gevoel met de auto was niet al te slecht, maar dit is duidelijk niet waar we willen zijn. Het zat dicht bij elkaar in het middenveld, ik miste een beetje grip en topsnelheid en dat waren de grootste problemen in termen van rondetijden. Toch waren de ronden goed en ik heb vertrouwen in het tempo dat we in de race kunnen hebben. Ik start zondag achteraan op de grid, maar er zijn morgen nog punten te winnen en we zullen alles geven om er een paar mee naar huis te nemen.”
Zhou Guanyu: “Vandaag was een frustrerende dag voor me: Ik worstelde met de banden in de eerste ronde op een kort circuit als dit. In de tweede ronde werkten de banden veel beter, maar hoewel ik mijn rondetijd licht verbeterde, had ik nog steeds niet de grip die ik wilde en dat resulteerde erin dat we in Q1 buiten de boot vielen. De auto is duidelijk nieuw gebouwd en aangezien ik maar één sessie heb gehad om me voor te bereiden en aan te passen, was dit ook niet de gemakkelijkste voor mij.”
AlphaTauri – Pierre Gasly: “Ik ben best tevreden over vandaag, we hebben al een paar races geen upgrades gehad, dus we weten dat we het in vergelijking met andere auto’s de laatste tijd wat moeilijker hebben. Het is altijd frustrerend om Q3 met zo’n kleine marge te missen, maar ik moet zeggen dat ik tevreden was met mijn rondje, het was best netjes en ik kon het vandaag helemaal afmaken voor de kwalificatie.”
Yuki Tsunoda: “Ik ben echt teleurgesteld over vandaag. Ik was blij met de balans van de auto en hoe we vorderden in de kwali, maar helaas waren mijn banden koud tijdens mijn laatste push in Q2. Ik had een enorme snap in Turn 1, dit ruïneerde mijn ronde, dus ik kon niet verder komen. Ik denk dat het tempo van de auto vrij goed was en dat we vandaag de kans hadden om door te dringen tot Q3, dus het is erg jammer.”
Haas – Kevin Magnussen: “Het was een goede vrijdag. We kregen de auto op de baan voor de eerste run in de eerste vrije training en het zag er competitief uit. Ik ging vol vertrouwen de kwalificatie in en het was een sterke dag. Ik heb niet eens het gevoel dat we het onderste uit de kan hebben gehaald, het voelde alsof er iets meer rondetijd in zat. Het is grappig want ik sta zevende [later gepromoveerd naar plek zes] en ik ben niet super tevreden, dus dat is een hele goede positie om in te staan.”
Mick Schumacher: “We kwamen vrij dicht bij die Q3 cut-off, dus we hadden daar geluk omdat we de ronde niet helemaal maximaliseerden, maar verder was het ok, maar niet de schoonste van de sessies. Proberen de banden te pushen om ze weer op temperatuur te krijgen is nooit goed, je haalt er al wat potentieel uit en ik denk dat er zeker meer rondetijd in had gezeten. Als we morgen onze positie behouden, hebben we punten en als we naar voren gaan, winnen we nog meer, dus hopelijk gaan we voor de optie met meer punten.”
Aston Martin – Lance Stroll: “Het is hier altijd een uitdaging met de limieten van het circuit. Maar ondanks dat hadden we vandaag niet helemaal het tempo om door te dringen tot Q2. Uiteraard gaan we proberen om morgen in de Sprint wat plaatsen terug te winnen, en ons tempo ziet er na de Vrije Training eerder al goed uit, dus er is nog genoeg om voor te spelen dit weekend.”
Sebastian Vettel: “Het was jammer dat mijn rondetijd werd geschrapt wegens het overschrijden van de track limits. Ik had in bocht één toch al wat tijd verloren, dus het was eigenlijk een dubbele straf. Toch hadden we vandaag niet het tempo om door te gaan naar het volgende deel van de kwalificatie – maar er zijn genoeg mogelijkheden in de Sprint Race van morgen en hopelijk starten we dan in een betere positie voor de Grand Prix van zondag.”
Williams – Alex Albon: “Ik ben erg blij. Ten eerste heeft het team geweldig werk verricht om alles klaar te krijgen na de schade van Silverstone; ze hebben keihard gewerkt in de fabriek en hier op het circuit, dus om ze terug te betalen met een twaalfde plek is geweldig [wat later plek elf werd].”
Nicholas Latifi: “Ook al waren de positie en de rondetijd niet goed genoeg, toch voelde ik me goed achter het stuur en nam ik over wat ik in Silverstone voelde. Ik maakte een fout in bocht 3, maar met dat, mijn rondetijd en hoeveel de upgrade zou moeten geven, zou ik een heel stuk langzamer moeten zijn dan de andere auto. Ik denk dat ik precies zit waar ik moet zitten, dus voor mij zijn dat twee sterke kwalificatiesessies op een rij en dat is mooi.”