Home > Circuit > 6 uur van Monza: voorbeschouwing

6 uur van Monza: voorbeschouwing

Amper een maand na de 24 uur van Le Mans komt het FIA World Endurance Championship dit weekend (8-10 juli) weer in actie voor de vierde ronde, de 6 Uur van Monza. Met als hoogtepunten de op één na grootste startgrid in de geschiedenis van het WEC en het debuut van de spectaculaire Peugeot 9X8 Hypercar.

Foto ©: WEC

Monza is de aftrap van de tweede helft van het seizoen, met alleen nog Fuji en Bahrein voor de boeg. Het toont aan hoe spannend de competitie dit seizoen is: elk van de vier klassen kende een verschillende winnaar in de drie tot nog toe verreden races. Alle ogen zijn gericht op de Hypercar-klasse, waarin Peugeot zijn nieuwe 9X8 Hypercar presenteert. De Franse constructeur gaat de strijd aan met de Franse collega’s van Alpine, de #36 Signatech A480. Nicolas Lapierre, Mathieu Vaxivierre en Andre Negrao staan momenteel aan de leiding in de klasse dankzij hun overwinning in Sebring en de resultaten in Spa en Le Mans.

Alpine staat onder druk van de Toyota’s. Ondanks hun opgave in Spa, betekende de overwinning en de dubbele punten in Le Mans dat de #8 Toyota van Sebastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa nu slechts drie punten achterstand heeft op de leidende GR010 Hybrid. De titelverdedigers in Monza, Jose Maria Lopez, Kamui Kobayashi en Mike Conway in de #7 Toyota, staan twintig punten achter op de vierde plaats en acht punten achter de Glickenhaus 007 LMH met Romain Dumas en Olivier Pla.

In LMGTE Pro haalde Porsche vorig jaar op Monza de overwinning binnen dankzij de Porsche met LMDh-rijders Kevin Estre en Neel Jani. Maar door de overwinning in Le Mans van de #91 Porsche 911 RSR-19 van Gianmaria Bruni en Richard Lietz, staat de #92 wagen van Estre en Michael Christensen drie punten achter. De #51 Ferrari 488 GTE Evo van James Calado en Alessandro Pier Guidi bezet de derde plaats met slechts vijf punten achterstand op de koplopers.

In de felbevochten LMP2-klasse zullen Phil Hanson en Filipe Albuquerque proberen goedmaken dat ze in de openingsronde van Le Mans van de baan werden gereden. Ze delen de #22 United Autosports’ ORECA Gibson met Will Owen. De kampioenen van 2019-2020 staan momenteel negende in het klassement dat wordt aangevoerd door de #38 Jota van Antonio Felix da Costa, Will Stevens en Roberto Gonzalez. Het trio dat onlangs Le Mans won, heeft elf punten voorsprong op United #23-auto van Sebring-winnaars Josh Pierson en Oliver Jarvis, die opnieuw worden vergezeld door Alex Lynn.

De LMGTE Am-klasse werd vorig jaar gewonnen door het #83 AF Corse Ferrari-trio Francois Perrodo, Nicklas Nielsen en Alessio Rovera, dat momenteel aan het hoofd staat van de LMP2 pro/am-subcategorie. Porsche en Aston Martin verdeelden dit seizoen de overwinningen. Ferrari moet dus nog aan de bak, en waar kan dat beter dan op eigen terrein? Monza was vorig seizoen een mooie toevoeging aan het FIA WEC-schema en dit jaar is het de 100ste verjaardag van het circuit.