Home > Circuit > W Series: zien we ooit nog vrouwen in de Formule 1?

W Series: zien we ooit nog vrouwen in de Formule 1?

Door de overvolle kalenders evolueren sommige kampioenschappen wat in de schaduw. Zoals de W Series, een kampioenschap dat is voorbehouden aan vrouwelijke rijders. Het enige kampioenschap dat enkel voor vrouwen is voorzien. De 24-jarige Britse, Jamie Chadwick, haalde op Silverstone haar vierde zege, in evenveel races. Betekent dat, dat Chadwick klaar is voor de F1?

foto: ©wseries.com

Even recapituleren. De W Series gebruikt eigenlijk Formule 3 wagens van het “regional” type: een Tatuus T-318 chassis met de viercilinder 1800cc Autotecnica motor (een afgeleide van Alfa Romeo), al wordt er in 2022 ook geëxperimenteerd met de Nieuw-Zeelandse Tatuus-Toyota. Deze F3 wagens zijn afhankelijk van het circuit toch heel wat seconden trager dan de FIA F3 wagens, die de krachtigere zescilinder Mecachrome motor gebruiken en DRS hebben. De W Series kunnen tellen op 270 pk, de FIA F3 op 380 paarden…

Dominante Jamie Chadwick met weinig uitzicht op F1

Jamie Chadwick debuteerde in de Engelse 2013 in het Britse Ginetta kampioenschap en ging via GT4 naar het Britse F3 kampioenschap, waar ze in 2018 de enige Britse vrouw werd die ooit een race won in de Engelse F3. Sinds 2019 rijdt ze in de W Series waar ze de enige (dubbel)kampioen is in de korte geschiedenis van het kampioenschap (2019 en 2021). Sinds het seizoensbegin van 2021 is ze niet meer van het podium geweest en Silverstone was haar zesde opeenvolgende zege. Maar of we de talentvolle Britse ooit in de F1 zien is een andere zaak. Al is ze dan sinds 2020 “development driver” bij Williams, feit is dat Williams op zich geen testprogramma heeft voorzien voor Chadwick. Bovendien klinkt er nog andere kritiek op de W Series.

W Series: overbodig of voorloper?

Er werd al geopperd dat de W Series de autosport voor vrouwen segregeren. Maar dat is natuurlijk een mes dat aan beide kanten snijdt. Toegegeven, Chadwick en de andere deelnemers rijden een eigen competitie en vallen dus buiten de filière die andere rijders naar de F1 leidt, te weten lokale F4, regional F3, FIA F3 en FIA F2. Aan de andere kant worden in de meeste andere sporten de competities voor vrouwen en mannen gescheiden, van voetbal over atletiek en tennis, noem maar op. Aan “The Daily Star” gaf Jamie Chadwick dit weekend toe dat ze niet zeker is of ze fysiek een F1 wagen zou aankunnen. “De toeleveringscategorieën zijn loodzwaar. Als aanstormende zestienjarige in die zware en krachtige wagens zitten, zonder stuurbekrachtiging, is echt wel heel fysiek, net als F1. en we weten niet wat de fysieke limieten zijn voor de vrouwen. Als we het tegen de mannen fysiek kunnen opnemen, dan blijft de andere vraag: hoe realiseren we dit dan? Geen enkele vrouw bereikte recent de F1, en ik vraag me af of dat te maken heeft met het fysieke aspect.

De hamvraag zou dus kunnen zijn: moet de autosport geherstructureerd worden? Of moeten de vrouwen net in dezelfde series en categorieën rijden als de mannen? En met de overvloed aan wedstrijden, zou het niet eens een idee zijn om een apart F1 kampioenschap in te richten, alleen voor de vrouwen? Net als de Tour Féminin of het WTA tennis of het vrouwenvoetbal (met een eigen WK)? Wat nu gebeurt, is dat de Calderons, Beitske Vissers, Abbi Pullings, Kimilainens en Chadwicks hun eenzitter-carrières in de schaduw afwerken voordat ze overstappen naar GT of endurance.

Het is alle geval geleden van 1992, dus 30 jaar (!), dat er nog een vrouw de kans kreeg in de F1 te rijden. Bijna dag op dag, tien jaar geleden, in 2012, zei Suzy Wolff (toen testrijder voor Williams) ‘dat er nog voor het einde van het decennium een vrouw in de F1 zou zitten’. Maar de zelfuitgeroepen “top van de autosport” blijft tot nu toe… een mannenbastion.