Home > #Hoofdnieuws > Spa-Francorchamps wil problemen met tracklimits en grindbakken aanpakken

Spa-Francorchamps wil problemen met tracklimits en grindbakken aanpakken

Nadat het Circuit de Spa-Francorchamps afgelopen winter belangrijke werken aan de infrastructuur en de omloop heeft uitgevoerd om de dubbele FIA/FIM homologatie te bekomen, onder meer dankzij de verbreding van een aantal delen van de omloop en de aanleg van grindbakken, rezen er vragen van diverse organisatoren over onder meer die grindbakken.

β€œHet Ardense circuit heeft altijd oog voor de behoeften van zijn wedstrijdorganisatoren en de rijders die op het circuit actief zijn en het Circuit wil altijd voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen”, verklaart de omloop in de Ardennen op de kritiek die onder meer in de Franstalige media was opgedoken.

Zo zal het circuit de curbstones minder recht maken, onder meer om de banden en de velgen te sparen. Er zullen ook honingraatstroken worden aangebracht langs het asfalt van om het grind aan de rand van het circuit van het circuit te houden.

β€œHet circuit is zich ook bewust van de moeilijkheden die de wedstrijdleiding ondervindt bij de handhaving van de track limits, zeker wanneer het aantal overtredingen groot is onder meer bij races met veel deelnemers. Om een oplossing te vinden voor dit steeds terugkerende probleem, dat vooral betrekking heeft op de Raidillon, Blanchimont en het uitkomen van de Busstop, moeten drie actoren van de competitie extra inspanningen leveren. In de eerste plaats moeten de rijders zelf de limieten van het circuit weer leren respecteren, de wedstrijdleiding moet erop toezien dat de sportieve regels worden toegepast en het circuit moet een infrastructuur aanbieden die aan de hoogste veiligheidsnormen voldoet. Het Circuit de Spa-Francorchamps heeft daarom een elektronisch beheerssysteem voor de niet-naleving van de tracklimits via zijn baanbeveiligingscamera’s bestudeerd, een oplossing die op lange termijn alle organisatoren van races ten goede zal komen. Dit systeem, dat momenteel wordt ontwikkeld, zal het mogelijk maken om bij een overschrijding van de tracklimits een waarschuwing naar de wedstrijdleiding te sturen, vergezeld van een foto van de betrokken auto.”