Tijdens het voorbije weekend van de TCR Europe had Autosportwereld.be een opvallend open gesprek met Jean-Michel Baert, de sterke man achter het team Comtoyou Racing. Baert is tijdens het gesprek erg scherp voor de organisatie van de WTCR, de wereldbeker voor toerwagens, waar hij onder meer de Audi RS3 LMS van Gilles Magnus inzet.
De ergernis zit Baert duidelijk hoog, niet alleen vanwege de sketch tijdens de manche op de Nürburgring, maar vooral vanwege het hele beheer van het kampioenschap, dat amper nog zeventien wagens aantrekt, maar desondanks onderlijnt Baert zijn liefde voor de toerwagens:
“Ik geloof in TCR, zonder meer, want er zijn 1600 wagens in de gehele wereld, verdeeld over diverse kampioenschappen op alle continenten en dat met veelal met een goede Balance of Performance. De basis is dus aanwezig voor een sterk WTCR, als de organisatie zou opteren voor een piramidesysteem. Dat doet ze niet, ze leven op een eiland, hun eiland en denken dat ze los staan van de rest van het toerwagengebeuren. Met amper zeventien wagens verliest het kampioenschap van zijn waarde. Bovendien is het management erg pover, weet je dat wij nog steeds niet over een definitieve kalender voor 2022 beschikken… De races in Azië zullen niet doorgaan en zouden moeten vervangen worden door mogelijk een race in Saoedi-Arabië en Marokko. Hoe kunnen wij als team met commerciële partners, vier rijders en heel wat medewerkers een jaarplanning opstellen als we nu nog niet weten waar we het seizoen op het einde van de zomer en in het najaar afwerken? Komt daarbij dat we tweemaal in Frankrijk rijden, waarvan één keer op het circuit van Anneau du Rhin… Waar hoor ik u zeggen? Weet u dat een kampioenschap in september zijn kalender 2023 zou moeten voorstellen, terwijl wij nu nog op 2022 wachten?”
De ergernis zit diep bij de teameigenaar, die zelfs de toekomst van het kampioenschap niet zeker acht:
“Kijk wij moeten het product ‘WTCR’ aan onze klanten verkopen, hetzij een constructeur, hetzij aan een rijder met budget, maar als alles op losse schroeven staat, hoe doe je dat dan? Hoe moet ik dat van de Nürburgring uitleggen aan mensen van de raad van bestuur van Audi die aanwezig waren? Hoe moet ik verklaren dat er geen definitieve kalender 2022 is? Dat Ribeiro en zijn team in 2020 een noodprogramma op poten hebben gezet door COVID, dat begrijp ik, maar vandaag geen rekening houden met de gezondheidscrisis in Azië en de shipping problemen… Neen hè… Bovendien verneem je dan dat er voorstellen van onder meer circuits in Zuid-Amerika geweigerd zijn. Ik kan zo niet werken, punt. Rest er het verhaal van de Nürburgring waar één speler een heel weekend blokkeert… Maar goed, ik ga daar verder geen commentaar op geven.”
In tegenstelling tot de wereldbeker WTCR, is Baert wel tevreden over de TCR Europe-competitie:
“Een fijn kampioenschap, met een mooi startveld, waar de sfeer is, waar de organisatie naar de teams luistert, met leuke circuits, een coherente kalender en een mooie competitie. Daarnaast komen we met één Audi RS3 LMS ook naar de 24 uur van Zolder, dus je ziet ik hou van de toerwagens…”