Home > #Hoofdnieuws > GT Open Spa: een kennismaking met Laurent de Meeus

GT Open Spa: een kennismaking met Laurent de Meeus

Met Laurent de Meeus komt er dit jaar één Belg aan de start van het International GT Open. Maar wie is deze 57 jarige landgenoot die de #55 AF Corse Ferrari 488 GT3 Evo bestuurt? Autosportwereld zat met hem na de kwalificaties aan tafel.

Hoe is je passie voor autosport ontstaan en wat waren je eerste stappen?

Het is zeker niets dat al lang in mij zit. Een zestal jaar geleden heb ik een cursus van Ferrari op een circuit gevolgd en toen heb ik kennis gemaakt met het team FF Corse. Het interesseerde me onmiddellijk! Ik vind het ongelofelijk dat ik op mijn leeftijd met deze wagens kan rijden. Ik ben rustig begonnen. De eerste stap was het behalen van de licentie waar ik ongeveer een jaar de tijd voor heb genomen. Dan kwam de Ferrari Challenge. Ik ben in die periode ook in Le Mans aan de start gekomen toen de Challenge daar in het voorprogramma van de 24 uur reed en ik won mijn klasse! Het ging beter en beter en ik begon met het idee te spelen om naar GT3 over te stappen, wat een normale evolutie is.

Vorig jaar wou ik met FF Corse de wedstrijd van het GT Open in Spa rijden. Na de kwalificatie testte ik jammer genoeg positief op Covid, iets wat ik tien minuten voor de eerste wedstrijd wist. Het was de enige keer dat ik voor een wedstrijd van GT Open was ingeschreven. Voor het huidige seizoen ben ik dan naar AF Corse overgestapt. We verstaan elkaar heel goed en ik heb mijn coach, Jamie Stanley, behouden. Ik denk dat we competitief zijn.

Was het een grote stap voorwaarts van de Ferrari Challenge naar de Ferrari 488 GT3?

Het niveau ligt natuurlijk hoger en ik zit nu in uithoudingswedstrijden. Ik heb de laatste jaren al behoorlijk wat gereden, maar dit is een grote uitdaging. Langs technische zijde vraagt de setup van de GT3 meer aandacht in vergelijking met de Ferrari Challenge. Er is meer werk op verschillende vlakken. De wagen zelf is iets makkelijker want de aerodynamica is beter, evenals de downforce en het remmen. De grote uitdaging bevindt zich in het feit dat de wagen geen feedback geeft tot het moment dat je de limiet opzoekt, en dan moet je heel snel reageren. Je moet de GT3 meer aanspreken om de limiet te bereiken, maar ik heb geleerd om de wagen in deze moeilijke omstandigheden te beheersen.

AF Corse is actief in diverse uithoudingskampioenschappen. Zie je jezelf evolueren naar GT World en de 24 uur van Spa?

Ik dacht dat ik te onervaren was voor een team als AF Corse. Ze zijn echter heel proactief en staan me zeer goed bij met hun ervaring. Op dit moment heb ik geen plannen om GT World of de 24 uur van Spa te doen. Maar als ik weet dat ik voldoende competitief ben, kan het zijn dat ik de stap zet. Mijn 2:21.485 van vanmorgen was één van de betere tijden van een Am-rijder hier in Spa. De wedstrijden van GT World zijn intensiever en de omstandigheden moeilijker. Ik denk dat ik er wel kan geraken, maar ik heb nog geen beslissing genomen. Wedstrijden met historische auto’s boeien me ook! Ik kan alvast aankondigen dat ik Le Mans Classic ga doen met een Aston Martin DB2 uit 1952 als teamgenoot van Guy Verhofstadt.