Na de Otago Rally en de Whangarei Rally, schrijft Hayden Paddon nu ook de derde manche van het Nieuw-Zeelandse Rally Kampioenschap op zijn naam met zijn Hyundai i20 AP4.
Foto: © Paddon Rally / Tekst: © Steve Carrein
De Stadium Finance Rally South Canterbury werd deze zaterdag verreden in de ouderlijke achtertuin van de enige Nieuw-Zeelandse winnaar van een WRC-manche, Hayden Paddon. De Kiwi won er alle negen de proeven en kon zo opnieuw de volle pot pakken in functie van het kampioenschap. De South Canterbury Rally is de snelste rally van het Nieuw Zeelands kampioenschap en dat werd nogmaals bevestigd met een gemiddelde snelheid in de eerste proef van de rally van maar liefst 151,84 km/u! Gemiddeldes die zelfs in het WRC niet worden gehaald.
Paddon kan zo zijn voorsprong in het kampioenschap vergroten op eerste achtervolger Ben Hunt (Skoda Fabia Rally2 Evo). De vierde manche van het kampioenschap laat Paddon links liggen omdat hij meteen na deze rally het vliegtuig neemt richting het oudste continent om zijn geplande Europese campagne af te werken. De jonge copiloot Jared Hudson kreeg de kans om ervaring op te doen naast Paddon tijdens deze South Canterbury Rally, terwijl zijn vaste co, John Kennard reeds vertrokken was naar Italië om het eerste luik van de Europese campagne voor te bereiden. Deze begint volgende week alvast met de Rally di Alba, een rally die meetelt voor de Tour European Rally (TER).
Dit programma wordt verder aangevuld met de Rally Leipaja (ERC), de twee manches van het WRC in Estland en Finland om af te sluiten met de TER-manche in Wales, de Rali Bae Ceredigion.
De twee TER-manches worden telkens afgewerkt met de oudere versie van de Hyundai i20 R5 (Rally2), terwijl de ERC- en WRC-manches worden afgewerkt met de nieuwe versie van de i20 Rally2.
Dit alles vormt de voorbereiding van een volledige WRC2 campagne in 2023, waar Paddon een gooi wil doen naar de titel.