Vanspringel Automobiles ging vorig jaar met alle prijzen lopen : Nathan Vanspringel won zowel de algemene titel als de Junior-kroon en de Brusselse Ford-verdeler was ook nog de sterkste in het Ford Dealer Team Championship. Van die overheersing blijft niet veel over, want tijdens de Zolder Superprix heette Ford Peerlings de grote slokkop met in de ultieme sprint zelfs een ‘full’ Peerlings-podium!
Moet meteen gezegd zijn dat Vanspringel Automobiles niet met gelijkaardige kaarten speelt als hun collega’s uit het Limburgse Pelt. In de Zandvoortse Voorjaarsraces konden beiden rekenen op twee spelers – respectievelijk de duo’s De Backer-Huart bij Peerlings en tegenover de Vanspringel-broers – , terwijl Peerlings voor de Zolderse Superprix ondersteuning kreeg van Kobe Pauwels als derde pion en bij Vanspringel nog slechts één auto werd voorgereden…
“Het was inderdaad de bedoeling dat Nathan zijn programma met VDS Racing Adventures ging koppelen aan een nieuw seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup,” licht Geoffrey Vanspringel het wegvallen van de #29 toe. “Ondertussen zat hij al twee keer achter het stuur van de 550 pk-rijke MARC Focus en was hij met de Fiesta van de partij in Zandvoort. Het voortdurend wisselen van zitje en een geheel andere stijl van racen – vermogen, rempunten – hebben hem, na rijp beraad, doen beslissen zich te concentreren op het racen in de MARC Focus. Meedenken aan wat 2023 voor hem kan brengen, het daaraan verbonden financiële aspect én, niet op zijn minst, het vervolgen van zijn studies, hebben de doorslag gegeven om niet langer aan te treden in de Ford Fiesta Sprint Cup.”
Op het Nederlandse duinencircuit had Geoffrey ondertussen getoond dat hij niet veel moest onderdoen voor zijn broer en dankzij een top 3 én een snelste ronde in race 1 stond hij in de tussenstand zelfs voor Nathan! Het vertrouwen was dan ook groot dat hij in de Zolder Superprix als énige rijder op waardige wijze de kleuren van Vanspringel Automobiles zou kunnen verdedigen. Het liep allemaal anders.
“Frusterend, onbegrijpelijk, teleurgesteld,” klonk Geoffrey na afloop van de tweede race, waarin hij, eens te meer door de mechaniek werd verraden. “Na Zandvoort hebben we gewerkt aan de specifieke setup voor Zolder, en voor de rest was het dezelfde auto als waarmee ik in Zandvoort vooraan meestreed. Van bij de vrije training draaide de auto niet naar behoren, en omdat de problemen zich bleven opstapelen en ik in de kwalificaties vijf seconden aan mijn broek kreeg, hebben we dan besloten de #29 van stal te halen. Een wissel die mij noodzaakte achteraan het veld van start te gaan…”
In Race 1 tekende Geoffrey voor een sterke inhaalrace, maar na een tikje van Nederlander Barewijk, kwam de achterbumper los en tot overmaat van ramp vloog daarop de achterklep open!
“Ik diende de pitlane op te zoeken en dankzij de hulp van mijn mensen en de jongens van Feyaerts kon de auto nog opgelapt worden, maar een goed resultaat kon ik vergeten. Spijtig, want ik had zicht op een plaats in de Belgische top 5 en kostbare punten, te meer daar ondertussen Tomas De Backer had moeten afhaken.”
De #30 werd piekfijn hersteld en klaargemaakt voor de tweede confrontatie, waar Geoffrey uiteraard opnieuw achteraan diende plaats te nemen.
“Ik startte prima en klom van de 18de plaats vlot op naar een 9de plek, vlak in de buurt van Giovanni Van Lil, die uiteindelijk 4de zou worden. Helaas, werd ik deze keer verraden door een defect aan de versnellingsbakschakelaar en moest opgeven…”
Bij Vanspringel is men vastbesloten om terug te slaan en kijken zij uit naar de eerstvolgende afspraak en dat zijn op 15, 16 en 17 juli de Spa Euro Race op wat bekend staat als het mooiste circuit ter wereld.
“Ter voorbereiding gaan we uitvoerig testrijden en niets aan het toeval overlaten,” stelt Geoffrey. “Ik bewaar goede herinneringen aan mijn eerste optreden daar in Spa, vorig jaar, en kon er de strijd aanbinden met Philippe Huart (glimlach). Het is algemeen geweten dat in de autosport trainen en rondjes afmalen primordiaal zijn om over een piekfijne auto te kunnen beschikken en in dit soort sprintracerij van zeer korte adem van bij de start en de eerste ronden voluit te kunnen gaan. Op dat vlak schieten wij té kort, omdat, ja, het runnen van de Ford-concessie alle voorrang krijgt en onze autosportbezigheden op de tweede plaats komen. Dat maakt dat wij veelal pas tijdens de eerste vrije training aan de slag gaan en al evenmin tijd kunnen uittrekken om, bijvoorbeeld, te gaan racen in Belcar Sprint Cup en zo extra ritme op te doen. Wij hebben ondertussen onze technische staf versterkt, er is Paul Fineau, een ervaren data-analist, maar ook zij hebben een andere activiteit of werken in één van onze Ford-garages en kunnen zich pas vrijmaken als de dagtaken erop zitten.”
Er wordt nog gezocht naar een nieuwe rijder voor de ex-Nathan Fiesta, maar in principe zal Geoffrey de enige vaandeldrager zijn van Vanspringel Automobiles.
“Binnen de structuur van Vanspringel Motorsport ontfermen wij ons over de Fiesta van Benjamin Abeloos die weliswaar uitkomt onder de vlag van Ford AB Automotive. Benjamin was in Zolder toe aan zijn tweede outing en hoewel ook hij pas tijdens een race-weekend aan de slag gaat, mogen we stellen dat hij zich voor zijn prille debuut goed uit de slag trok en vlot aansluiting vond bij de mannen die totdan ver voor hem uitreden. Hij slaagde erin om telkens de races probleemloos vol te maken. Dat belooft voor de afspraak in de Ardennen!”