Foto ©: WTCR
De Spanjaard Mikel Azcona (Hyundai) was de te kloppen rijder in de kwalificatie van de WTCR race in Hongarije en veroverde de pole position voor race één op de Hungaroring. Azcona was sneller dan Nathanaël Berthon (Audi) en Yann Ehrlacher (Cyan Racing Lynk & Co).
“Dat was erg moeilijk, moet ik zeggen,” zei Azcona. “Alles is heel dichtbij en we zitten allemaal bij elkaar, maar ik ben heel blij met deze eerste pole position van het jaar. Ik ben ook erg blij voor het team, want we werken elke dag zo hard.”
Néstor Girolami (ALL-INKL.COM Münnich Motorsport) bepaalde het tempo met een sterke tijd van 1m51.86s in de twintig minuten durende Q1-sessie voor de lokale held Nobert Michelisz (BRC Hyundai N Squadra Corse), Berthon en Santiago Urrutia (Cyan Performance Lynk & Co). Een andere lokale topper, Dániel Nagy, wist nog net door te dringen tot Q2. Hij kwam als twaalfde over de streep voor Zengő Motorsport. Onze landgenoot Gilles Magnus (Comtoyou Team Audi Sport) kwam door als tiende, ondanks het verlies van ronden voor overschrijding van de limieten.
De tien minuten durende Q2-sessie werd al na drie minuten onderbroken door een rode vlag toen Nagy in bocht één rechtdoor ging en de vangrails raakte als gevolg van een vermoedelijk technisch defect. De Hongaar bleef ongedeerd bij de botsing. Na de herstart van de sessie stormde Magnus naar een tijd van 1m51.684s om door te stoten naar Q3. Hij kreeg in die volgorde gezelschap van Erhlacher, Berthon, Azcona en de Honda van Esteban Guerrieri.
Magnus, die in Q2 de snelste tijd had, moest als laatste rijden. Maar de Belg verprutste zijn kans door wijd te gaan in bocht elf, waardoor Azcona de pole position pakte voor de eerste race. De uiteindelijke volgorde in de shootout was Azcona, Berthon, Ehrlacher, Guerrieri en Magnus. Magnus was gefrustreerd door zijn fout. “De auto stond echt op het randje om snel te zijn”, zei hij, “Dus het was niet gemakkelijk om te rijden. Maar ik ben echt teleurgesteld. Ik had de ronde op een laag tempo moeten afmaken, wat ik eerlijk gezegd ook probeerde te doen. Ik wilde geen risico’s nemen, maar de achterkant stapte uit. Dit zou een mooie pole geweest zijn, want op pole starten is belangrijk hier.