In het westen van Frankrijk blijft de 90ste editie van de 24 uur van Le Mans relatief voorspelbaar verlopen, al heeft Corvette zijn riante uitgangspositie in LMGTE Pro wel uit handen gegeven, wat maakt dat de #92 Porsche 911 RSR van Laurens Vanthoor nu de leiding in handen heeft. Vooraan beheerst Toyota de debatten, waarbij de concurrentie in de categorie Hypercar bovendien steken laat vallen.
Foto: © Jens Mommens
Vooraan in de wedstrijd blijven de beide Toyota GR010 elkaar werkelijk schaduwen. De #8 leidt net voor middernacht, maar Conway-Kobayashi-Lopez hebben amper één seconde bonus op Buemi-Hartley-Hirakawa. Er volgt nog exact één Glickenhaus achter de beide Japanners, met name de #709 van Mailleux-Briscoe-Westbrook, maar al op anderhalve ronde of goed vijf minuten. De #708, met Olivier Pla achter het stuur ging rond 23u00 van de baan en bevindt zich nu, net als de Alpine, te midden van de LMP2-deelnemers.
In LMP2 blijft de #38 Jota van Stevens-Da Costa-Gonzalez aan de leiding, met een bonus van twee minuten op een tiental achtervolgers, waaronder nog steeds de #31 en #32 WRT Oreca 07, al zijn de Belgische auto’s nu echt wel op achtervolgen aangewezen. Nog in LMP2, maar dan in Pro/Am is DKR Engineering met Jean Glorieux derde in de klasse.
Porsche über alles
De meeste opwinding viel er de afgelopen uren in LMGTE Pro te beleven met problemen voor beide Corvette, waarbij de #63 van Garcia-Taylor-Catsburg met een probleem aan de ophanging helemaal in het klassement wegzakte. Ook de #52 AF Corse Ferrari van Molina-Fuoco-Rigon verloor met een afgebroken wiel veel tijd. Dat maakt dat Christensen-Vanthoor-Estre nu al twee minuten voorsprong hebben op hun zusterwagen en een ronde op de rest van de concurrentie.
Tot slot is er de klasse LMGTE Am, waar Porsche ook het heft in handen heeft, maar Aston Martin blijft in de strijd om de zege wel aanklampen. De 79 Weathertech Racing leidt voor de #77 Dempsey-Proton, gevolgd door de beide Aston Martin van TF Sport en Northwest AMR, met de Hardpoint Porsche van Alessio Picariello op de vijfde plaats en Jan Heylen (Dempsey) achtste, terwijl de Iron Dames Ferrari van Sarah Bovy twaalfde is. In LMGTE Am viel ook de eerste opgever van de wedstrijd te betreuren, de #46 Team Project1 Porsche.