In Le Mans is er ondertussen vier uur afgelegd in de 90ste editie van de grootste uithoudingsrace ter wereld. Vooraan lijkt, na amper 240 minuten wedstrijd, de strijd al gestreden. Toyota voert de debatten aan met enkel nog de #708 Glickenhaus van Pla-Dumas-Derani in dezelfde ronde. In LMP2 heeft de Jota Oreca 07 Stevens-Da Costa-Gonzalez zich wat losgemaakt van een leidersgroep, met ook de WRT bolide van onder meer Dries Vanthoor in de achtervolging. In LMGTE Pro leidt Corvette de dans en in LMGTE Am is Porsche voorlopig aan het feest.
Foto: © Jens Mommens
De #8 (Buemi-Hartley-Hirakawa) en de #7 (Conway-Kobayashi-Lopez) van Toyota Gazoo Racing hebben de race stevig in handen. De beide wagens blijven elkaar schaduwen en we mogen hopen dat de Japanners er een open strijd van maken. Achter hen volgen de beide Glickenhaus op ruime afstand, terwijl de Alpine met technische problemen in de box vertoefde rond de klok van achten en dus weggezakt is in het klassement. De Franse bolide volgt al op vier ronden.
In LMP2 leiden Stevens-Da Costa-Gonzalez met goed anderhalve minuut bonus op een achtervolgende groep van een tiental wagens, met onder meer de auto van Dries Vanthoor (#32 WRT), maar ook de Richard Mille Racing Oreca 07 van Sébastien Ogier en na een waanzinnige stint van Robin Frijns ook de #31 Oreca die bij het startincident betrokken was. DKR Engineering met Jean Glorieux is vierde in de subklasse Pro/Am.
In LMGTE Pro proberen de beide Porsche 911 RSR, waaronder de #92 van Laurens Vanthoor aan te klampen bij Corvette, “dat erg snel is”, vertrouwde Vanthoor ons toe. In LMGTE Am leidt de Weathertech Racing Porsche 911 RSR van Merrill-Mac Neil-Andlauer, terwijl de wagens van onze landgenoten in twaalfde (Picariello) en zestiende positie (Heylen) al een ronde moeten toegeven. Sarah Bovy is vijftiende in haar Ferrari.