Home > #Hoofdnieuws > Le Mans 24: Hartley en Toyota op pole, WRT domineert LMP2

Le Mans 24: Hartley en Toyota op pole, WRT domineert LMP2

Toyota is er in Le Mans toch in geslaagd om de polepositie binnen te halen en dat ondanks een laattijdige aanpassing van de BoP in het voordeel van Alpine. Ex-F1-rijder en dubbele winnaar van de 24 uur van Le Mans, Brendon Hartley zette de snelste tijd van de Hyperpole neer, voor zijn teamgenoot Kamui Kobayashi, die vier tienden moest toegeven. Alpine moest ondanks de toegekende voordelen vrede nemen met een derde tijd, voor de beide Glickenhaus.

Foto: © Toyota

De Balance of Performance werd vandaag, donderdag, toch nog voor Alpine aangepast. Het gewicht van de A480 blijft op 952 kg. Het is aan de energiekant dat de zaken evolueren met in plaats van 774 MJ nu 785 MJ vermogen of 11 MJ meer. Het motortoerental verandert ook tussen 5000 o/min en 8500 o/min (de extra boost bedraagt 4 tot 7 KW, afhankelijk van het motortoerental). Dat maakte dat Alpine wel sneller was dan Glickenhaus, maar Toyota de eer van de snelste wagen in Le Mans moest laten.

Voor Hartley is het de eerste polepositie in zijn carrière, na zeges in Le Mans in 2017 met Porsche en in 2020 met Toyota. Zijn beste resultaat in de F1 was een negende plaats in 2018 met Toro Rosso. De 32-jarige Nieuw-Zeelander zorgt er ook voor dat de Japanner Kobayashi niet alleen recordhouder wordt van het aantal opeenvolgende poleposities, dat nu op drie blijft, evenveel als Jacky Ickx.

In LMP2 zette WRT de sessie volledig naar zijn hand met de dubbel, waarbij Robin Frijns de polepositie pakte voor Norman Nato, terwijl Corvette hetzelfde deed in LMGTE Pro met Nick Tandy voor Antonio Garcia, daar waar Laurens Vanthoor (Porsche) als vierde aantikte. Vincent Abril (AF Corse Ferrari) was de snelste in LMGTE Am, terwijl Rahel Frey – de teamgenote van Sarah Bovy – bestraft werd voor tracklimits en als zesde geklasseerd wordt.

De 90ste editie van 24 uur van Le Mans start zaterdag om 16u00.