Afgelopen maandag werd in het Franse Magny-Cours de tweede manche van het Belcar Endurance Championship verreden. Na een zeer bewogen en spannende race won de Totaalplan Racing Lamborghini Super Trofeo van Cedric Wauters en Brent Verheyen. Het kampioenschap in zijn nieuwe vorm is nu twee wedstrijden ver en de eerste lessen kunnen getrokken worden.
Er was de laatste weken het één en ander te doen over de prestatie van de Audi R8 GT2 van PK Carsport, die in Zolder won en in Frankrijk nipt tweede werd. Om nu al te stellen dat die Audi echter oppermachtig is, is meer dan één brug te ver.
Ten eerste won niet Audi, maar Lamborghini in Magny-Cours en dat ondanks een eerste pitstop van Totaalplan Racing die minstens 45 seconden te lang duurde en ook het ritme van Brent Verheyen was logischerwijze nog niet op het niveau van zijn veel meer ervaren Cedric Wauters, althans in de Italiaanse GT. De Limburger heeft zeker nog wat marge en dus heeft ook de Lamborghini nog wat marge in zijn prestaties. Uiteraard verloor ook de Audi tijd, met een lekke band en een late, korte tankbeurt, dus de prestaties van beide wagens zijn zeker vergelijkbaar.
Porsche lijkt op het eerste gezicht wat in een mindere positie te zitten, maar ook daar de vaststelling dat geen enkele Porsche 992 GT3 Cup, op die van de broers Wauters na, tot dusver een vlekkeloze wedstrijd kon afwerken. Sterker nog, Dylan Derdaele gaf na de race in Frankrijk zelf aan dat mits een foutloos parcours zonder incidenten en bestraffingen Belgium Racing misschien al twee zeges rijker was geweest. De teams van de diverse Porsche-teams zijn bovendien relatief heterogeen. De Porsche is misschien wat in het nadeel over 125 minuten, maar blijft wat ons betreft de te kloppen machine over 24 uur.
Interessant wordt het na de wedstrijd op Spa-Francorchamps. Een week na die race, is er immers de Belgische manche van de SRO GT2 Series en dan kunnen we een voorzichtige vergelijking maken tussen de Audi van PK Carsport in ‘Belcar’ configuratie en de echte GT2-confguratie van SRO. Uiteraard zijn de banden verschillend (Pirelli versus Michelin) en zijn de omstandigheden van twee races nooit identiek, maar een verschil van pakweg vijf of zeven seconden zal niemand kunnen uitleggen. Ter info, de snelste tijd van de auto vorig seizoen in Spa was 2.27.9. Bovendien zien we in Spa-Francorchamps mogelijk enkele nieuwe GT2-wagens, wat de vergelijking nog accurater maakt.
Wat Porsche betreft, tijdens de kwalificaties van de Duitse Carrera Cup in Spa dit jaar, werd een rondje 2.19.880 neergezet, een mooie benchmark voor de deelnemers aan het Belcar Endurance Championship.

Last but not least stelden we ook vast dat de Audi minder lang met één tank doet dan de Lamborghini en zeker dan de Porsche, wat tijdens de 24 uur van Zolder een nadeel zal zijn, gezien daar aan de ‘pomp’ getankt wordt. Gezien PK Carsport ten volle profiteert van de voordelen van een open reglement zonder Balance of Performance, moet het team ook dat nadeel sportief aanvaarden en zeker niet de politieke kaart trekken.
Langere races
Bovendien zagen we dat in Frankrijk de race heel wat extra pigment kreeg in het laatste deel van de race, een race die drie uur duurde in plaats van 125 minuten. Het spreekt voor zich dat een uithoudingskampioenschap met een open reglement, dus zonder Balance of Performance, want dat heeft het Belcar Endurance Championship niet, baat heeft bij zoveel mogelijk kansen op wedstrijdelementen die de uitkomst onvoorspelbaar maken en ook plaats maken voor strategie. Mogelijk moet het nationale uithoudingskampioenschap dan ook eerder mikken op iets langere races. Persoonlijk denken we dan aan drie races van 500 kilometer, een 1.000 kilometer op Spa met een andere, gelijkaardige serie en uiteraard de 24 uur van Zolder.
Een laatste idee haalden we eerder al aan en vindt u hieronder terug: