Valentino Rossi is een fenomeen en dat beleeft de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS nu al enkele maanden. De Italiaanse levende motorlegende doet het in 2022 met het Belgische WRT en dat levert heel wat extra publieke en miediabelangstelling op, waar het kampioenschap ook komt. Autosportwereld.be sprak dan ook met de Italiaan, na de eerste vrije trainingen van de Paul Ricard 1000 Km, de tweede uithoudingsrace van het seizoen.
Foto: © Redactie Autosportwereld.be
“Ik heb hier meer dan 20 jaar geleden nog gereden, maar het circuit is erg veranderd”, opent de WRT Audi-rijder en teamgenoot van Frederic Vervisch en Nico Müller het gesprek. “Bovendien was het circuit korter dan nu en ik heb dus wel wat tijd nodig om me aan te passen, zeker omdat hier geen zandbakken zijn en de tracklimits erg belangrijk zijn. In de MotoGP is dat toch wel een duidelijker gegeven, hier zijn die ‘limieten’ al eens voor interpretatie vatbaar en die interpretatie, die bovendien in de loop van een race verandert, is uiteraard iets waar die ervaren Pro-rijders erg goed in zijn. Ook ‘Signes’, de snelle bocht naar rechts moet ik nog onder de knie krijgen. De lijnen van MotoGP en GT3-wagens zijn overigens moeilijk te vergelijken, dus ik heb nog wat zaken te leren. Vergeet ook niet dat je niet echt heel veel rijtijd hebt, want anderhalf uur vrije training met drie, rekening houdend met één of andere onderbreking, resulteert in 10 à 12 rondjes, wat voor een nieuwkomer niet echt veel is.”
Over zijn teamgenoten is Rossi uitermate positief: “Absoluut, ik leer erg veel van hen bij en ze brengen uiteraard hun enorme ervaring mee. Ik ben ook trots op hen, Fred won het voorbije weekend de 24 uur van de Nürburgring en Nico doet het goed in DTM. Zij maken mij sneller, wat ook geldt voor het hele team van WRT, waar ik me erg goed voel. Vincent (Vosse) is echt de bezieler van dit team en brengt dat ook echt over.”
Rossi rijdt zowel de Sprint als Endurance-races van de GT World Challenge Europe en die verschillen uiteraard van aanpak. “De ‘Sprint’ sluit meer bij mijn ervaring in MotoGP aan, de uithoudingsraces zijn dan weer groter en uiteraard vormt de 24 uur van Spa de hoofdmoot van het hele kampioenschap. Het is de grootste race ter wereld met deze wagens. Ik heb al wel wat langere races gereden, maar die waren niet met Spa te vergelijken en het ’s nachts rijden is toch iets waar ik van weet dat het geen makkelijke opdracht zal zijn. Ik kijk er echter enorm naar uit.”