Foto ©: F1
De Grand Prix van Monaco is slecht verlopen voor Haas, die beide rijders zag uitvallen. Eerst moest Kevin Magnussen opgeven na een probleem met de power unit en daarna eindigde Mick Schumachers race in de vangrails.
De crash van Schumacher liet zijn auto zwaar beschadigd achter. De teams weten dat hun wagens uiteindelijk betrokken zullen geraken in ongelukken gedurende het seizoen, dus stellen ze een budget op voorhand voor dit soort uitgaven. Dat wil niet zeggen dat ze zich kunnen veroorloven om miljoenen uit te geven aan beschadigde auto’s. Zelfs Red Bulls teambaas Christian Horner, wiens team tot op heden nog geen carrosserieschade heeft geleden, voorspelt dat het moeilijk zal zijn om tot het einde van het seizoen te geraken en binnen het budget te blijven.
Na de zware ongelukken van Mick Schumacher in Saoedi-Arabië en Monaco is het aannemelijk dat het budget bij Haas verre van ideaal is. Als we de schade in Jeddah en Monte-Carlo berekenen, kunnen we ervan uitgaan dat die meer dan drie miljoen euro bedraagt. Het is duidelijk dat de aanzienlijke autoschade Haas de kans kost om de auto te upgraden, iets wat elk ander team doet of gaat doen.
Als Williams en Aston Martin, die momenteel respectievelijk op zeven en drie punten staan – terwijl Haas er 15 heeft – hun auto’s tijdens het seizoen kunnen ontwikkelen terwijl Haas achterblijft, zou het economische verlies enorm zijn.