Home > F1 > F1: de contracten van de rijders

F1: de contracten van de rijders

Foto ©: Sergio Perez

Juni betekent het begin van de eerste transfergeruchten. Hoe staat het met de contracten van de rijders na de contractverlenging van Sergio Perez bij Red Bull tot 2024? We bekijken de contracten van alle Formule 1-rijders.

De eerste transfergeruchten zullen de kop opsteken en contractverlengingen zullen in een stroomversnelling komen. Het meest recente voorbeeld: de verlenging tot 2024 van Sergio Pérez bij Red Bull, een paar dagen na zijn succes tijdens de Grand Prix van Monaco.

Mercedes – Bij Mercedes is het heden vermengd met de toekomst. Aan de ene kant is er Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen die al lang twijfelt of hij aan het einde van het seizoen zal stoppen met F1. De Brit tekende in juli vorig jaar echter een tweejarig contract, dat hem tot 2023 aan Mercedes bindt. Maar clausules in het contract kunnen hem aan het eind van het seizoen de Duitse ploeg doen verlaten.

Aan de andere kant is er George Russell, die de toekomst van Mercedes vertegenwoordigt. De 24-jarige Brit kwam dit jaar naar Mercedes na drie seizoenen bij Williams. Het team zal in de komende seizoenen een beroep doen op de voormalige Formule 2-kampioen. Zijn contract is “van lange duur”, zonder dat Mercedes een einddatum heeft genoemd.

Red Bull – De toekomst is rooskleurig voor beide rijders bij Red Bull. Max Verstappen, een product van het Red Bull-team, heeft een contract getekend dat loopt tot 2028. Het gaat om een verbintenis op zeer lange termijn, die het Oostenrijkse team de aanwezigheid van zijn wereldkampioen gedurende nog enkele seizoenen garandeert.

Het tweede zitje, dat vaak als “vervloekt” wordt beschouwd na de mislukkingen van Gasly en Albon, heeft goed uitgepakt voor Sergio Pérez. Zozeer zelfs dat Red Bull tot 2024 zijn vertrouwen in de Mexicaan heeft gesteld. Een stabiliteit die zeldzaam genoeg is om te worden onderstreept in het team van Christian Horner en Helmut Marko.

Ferrari – Voor de Scuderia heeft de toekomst een naam: Charles Leclerc. De Monegask, die aan het begin van het seizoen 2019 bij Ferrari arriveerde, tekende in datzelfde jaar een verlenging tot 2024. Dit is het bewijs dat het Italiaanse merk alles inzet op zijn jongeling uit de academie.

Het andere zitje werd al lang begeerd na het vertrek van Sebastian Vettel aan het einde van 2020. Het is nu teruggegeven aan Carlos Sainz en zal tot 2024 door de Spanjaard worden bezet. De ex-McLaren rijder overtuigde tijdens zijn eerste seizoen bij de Reds en tekende afgelopen april een verlenging.

McLaren – Net als Mercedes, Red Bull en Ferrari, zet McLaren in op een van zijn eigen goudklompjes: Lando Norris. De Brit, sinds 2019 rijder bij McLaren, heeft zich van jaar tot jaar zodanig ontwikkeld dat hij een van de populairste rijders op de grid is geworden. Het team uit Woking wilde geen risico’s nemen en verlengde zijn rijder afgelopen februari tot 2025.

Aan de andere kant heeft McLaren’s tweede gok niet echt gewerkt. Daniel Ricciardo was bij het Britse team aangekomen als een superster. Maar een reeks slechte prestaties en een gebrek aan oplossingen gedurende meer dan een jaar hebben voor onzekerheden gezorgd. In Monaco bedreigde Zak Brown de Australiër door te zeggen dat er “mechanismen” in werking kunnen worden gesteld om Ricciardo’s contract, dat momenteel tot 2023 loopt, te beëindigen.

Alpine – Het Frans team wil ook zijn jong talent voor de lange termijn behouden: Esteban Ocon is tot 2024 aan Alpine verbonden nadat hij vorig jaar zijn contract verlengde. De Fransman, die in 2021 een Grand Prix won met Alpine, is het nieuwe gezicht van het merk.

De vraag rijst meer voor de tweede Alpine-rijder. Fernando Alonso. De Spanjaard heeft momenteel een contract dat loopt tot het einde van het seizoen 2022. Als hij het avontuur in de F1 wil voortzetten, schuift het jonge talent Oscar Piastri achter zich aan. The Blues hebben de keuze: doorgaan met een nog steeds presterende Alonso, of inzetten op de jeugd met een zeer getalenteerde Piastri? Het Franse team moet zijn antwoord in de zomer geven.

AlphaTauri – Als AlphaTauri de laatste seizoenen onafhankelijker is geworden van Red Bull, dan is dat ook het geval wat de rijders betreft. Voorheen werden coureurs van het zusterteam gepromoveerd naar Red Bull (of gedegradeerd). Nu Pérez een gevestigde waarde is, is het moeilijk om een brug te slaan tussen AlphaTauri en Red Bull. Dit geldt met name voor Pierre Gasly, een natuurlijke kandidaat voor het tweede zitje bij het Oostenrijkse team. De Fransman, die tot 2023 aan de Italiaanse ploeg verbonden is, zou dus elders kunnen gaan kijken en de Red Bull-ploeg kunnen verlaten, misschien zelfs aan het einde van het seizoen.

Voor Yuki Tsunoda daarentegen, blijft AlphaTauri op dit moment zijn enige optie. Na een moeilijk seizoen 2021 moet de Japanse rijder zich nog bewijzen in de F1. Zijn contract loopt aan het eind van het seizoen af en een verlenging zal afhangen van zijn prestaties.

Aston Martin Voor Vettel doet het contract er niet toe. De Duitser denkt na over zijn toekomst, ook al heeft Aston Martin een gecompliceerde start van het seizoen achter de rug. De viervoudig wereldkampioen nadert het einde van zijn carrière en heeft een reeks verklaringen afgelegd over de ecologie en zijn aanwezigheid in de paddock in twijfel getrokken. Is dit een teken dat hij dicht bij zijn pensioen is? Hoe dan ook, Aston Martin zou er niet tegen zijn om zijn rijder te behouden.

Voor Lance Stroll is het moeilijk voor te stellen dat hij zou vertrekken bij het Britse team dat eigendom is van zijn vader, Lawrence Stroll. Zijn toekomst zou dus niet al te veel problemen moeten opleveren, tenzij er een verrassing komt.

Williams – Terwijl sommige teams hun rijderssamenstelling voor de komende seizoenen al hebben bepaald, is er bij Williams nog niets besloten. Alexander Albon, die dit seizoen arriveerde maar door Red Bull wordt uitgeleend, zal naar verwachting bij het team uit Grove blijven. De Thai, die aan het begin van het seizoen goed presteert, heeft door de verlenging van Perez geen uitweg meer bij Red Bull. Zijn contract loopt aan het eind van het jaar af, maar kan binnenkort worden verlengd. Tenzij een telefoontje van AlphaTauri op het laatste moment de situatie verandert, in het geval Gasly vertrekt.

Voor Nicholas Latifi is er geen garantie dat hij volgend jaar bij Williams blijft. De Canadees heeft zich de afgelopen drie seizoenen niet kunnen bewijzen en zit meer dan ooit op de hot seat. Sinds de verkoop van het team en de invoering van het budgetplafond hebben de door Latifi aangebrachte sponsors minder gewicht. Zijn contract loopt ten einde en verschillende rijders wedijveren om het stuur. Beginnend met Oscar Piastri.

Alfa Romeo – Alfa Romeo heeft Valtteri Bottas gekozen om het team na Räikkönen op te bouwen. Het was een gewaagde keuze, maar wel een die tot nu toe succesvol is gebleken: de Fin is het seizoen uitstekend begonnen. Bottas heeft een driejarig contract getekend tot 2024. Stabiliteit voor de voormalige Mercedes rijder en voor het Zwitsers-Italiaanse team.

Om het duo met Bottas te vervolledigen, had Alfa Romeo gekozen voor een rookie: Guanyu Zhou, derde in het Formule 2-seizoen 2021. Als hij dit jaar een goed seizoen draait, is het niet onmogelijk dat hij zijn reis met Alfa Romeo in 2023 voortzet.

Haas – Haas heeft een zeer turbulente start van het seizoen gehad, met de afzetting van Mazepin. Het Amerikaanse team speelde liever op ervaring met de verrassende terugkeer van Kevin Magnussen. De Deen, die in 2020 niet door Haas werd behouden, maakte een daverende comeback. Met een meerjarig contract is hij tot minstens eind 2023 aan de ploeg van Günther Steiner verbonden.

Tenslotte is Mick Schumacher niet verzekerd van een verblijf bij Haas volgend seizoen. Zijn contract loopt af aan het einde van dit seizoen en ondanks de steun van Ferrari, heeft de Duitser nog niet zijn volledige potentieel laten zien. Met talrijke ongelukken en prestaties onder de verwachtingen, kan hij zijn zitje bij Haas verliezen.