Home > #Hoofdnieuws > Ring 24: weetjes van een rijke geschiedenis

Ring 24: weetjes van een rijke geschiedenis

Meer dan 100.000 fans langs het circuit en geliefd bij miljoenen liefhebbers wereldwijd die de race op televisie of via streaming op internet volgen, dat is de 24 uur van de Nürburgring. Hoe deze mengeling van rally en regelmatigheidsproef in de jaren ’60 uitgroeide tot een internationaal topevenement is een mooi verhaal dat met anekdotes en weetjes doorspekt is.

Foto: © BMW / 24H Ring

  • De race begon klein en was in de jaren 60 een regelmatigheidsproef en werd uiteindelijk een echte 24-uursrace in 1970. Naast de grote internationale 24-uursklassiekers was de Nürburgring eigenlijk alleen bedoeld voor amateurs.
  • De première in 1970 werd gewonnen door de net 19-jarige Hans-Joachim Stuck samen met Clemens Schickentanz in de Koepchen-BMW 2002 ti met toen al 50.000 toeschouwers.
  • In 1973 kregen BMW en Ford voor het eerst een Porsche als tegenstander. Maar de oliecrisis zorgde voor een gedwongen onderbreking van twee jaar, na een onderbreking van acht uur in 1973. Pas in 1976 ging het verder, met een eerste zege voor Porsche.
  • Het inschrijvingsgeld bedroeg in die tijd 200 Mark (100 euro), het totale budget 3000 tot 5000 DM (1500 tot 2500 euro), een budget dat door drie rijders werd gedeeld. De romantiek verdween met de toenemende professionalisering met de komst van de constructeurs.
  • Dat idealisten soms visionaire ideeën hebben, werd in 1978 bewezen door een team met een VW Golf diesel. Dankzij het lage brandstofverbruik en extreme betrouwbaarheid eindigde deze auto op de 33ste plaats van 113 deelnemers.
  • De volgende onderbreking was in 1983, toen het start- en finishcomplex werd herbouwd. Maar om in 1982 afscheid te nemen van de oude Südschleife en de historische pitstraat, komen beroemdheden in groten getale naar Duitsland. Zelfs wereldkampioen Formule 1 Keke Rosberg start er samen met wereldkampioen rally Ari Vatanen. In de Eichberg-Capri geven ze op, maar Klaus Ludwig wint in een gelijkaardige auto.
  • De DTM-rijders en -auto’s in het voorprogramma zorgen vanaf 1987 voor een verdere popularisering. 100.000 toeschouwers zijn geen uitzondering meer. Die auto’s starten ook in de race zelf.
  • Emanuele Pirro, Roberto Ravaglia en Fabien Giroix zorgen in 1989 voor de eerste Schnitzer-overwinning – en de eerste van vier opeenvolgende triomfen voor de BMW M3.
  • BMW bleef winnen toen de reglementen de krachtigste auto’s afremden en in 1998 behaalde het merk nog de eerste internationale diesel-overwinning in een soortgelijke race, met onder meer Marc Duez die zijn derde van vier zeges behaalt.
  • Naast Duez winnen alleen Jean-Michel Martin, de broers Vanthoor en Fréderic Vervisch als Belgen op de ‘Ring’.
  • In 1999 is er de vierde van Duez en meteen de eerste van drie Viper-overwinningen.
  • De periode 2004-2011 behoort eigenlijk toe aan twee teams: Manthey-Porsche en Schnitzer-BMW. Zij staan om beurten bovenaan het podium.
  • In 2012 wint een GT3-wagen de race, met name een Audi R8 LMS ultra. Audi, BMW, Mercedes-AMG en Porsche verdelen vervolgens de zeges.