De F1 wil vanaf volgend jaar de kalender aanpassen zodat er meer races in dezelfde regio na elkaar worden gereden en ze minder moet reizen. Zo wil de F1 haar duurzaamheid verbeteren en tegen 2030 koolstofneutraal zijn.
Foto’s: © F1
Al geruime tijd ziet de kalender in de F1 er ongeveer hetzelfde uit, maar die zou vanaf volgend jaar eens kunnen veranderen. In 2019 zei Liberty Media dat het tegen 2030 de F1 koolstofneutraal wil maken. Nu heeft Stefano Domenicali, topman F1, ingezien dat de kalender een grote impact kan hebben als dat plan wil slagen. Deze zou veel efficiënter kunnen zodat de teams en organisatie veel minder (ver) moeten reizen.
Om de kalender efficiënter te maken zouden er meer races in dezelfde regio achter elkaar gezet worden. Een voorbeeld dat volgend jaar niet meer zou voorvallen is dat de F1 voor ronde vier naar Imola gaat, dan de race erna naar Miami om dan terug te keren naar Barcelona. Miami zou dan naar een ander tijdstip verplaatst worden om bijvoorbeeld aan Canada gekoppeld te worden. Dit zal dan niet enkel impact hebben op de duurzaamheid, maar ook op de prijs, want al dat (onnodig) vliegen is duur.
Obstakels
Hoewel het plan er in het eerste opzicht slim uitziet, zal het in de praktijk moeilijker zijn om te organiseren. Als Miami volgend jaar zou verzet worden kan je dat al zeker niet doen naar een iets later tijdstip, want anders wordt het er te warm. Twee weken geleden zagen we al hoe zwaar de rijders het hadden en dat was in het begin van mei. Wil je dan Canada verschuiven kom je met het probleem dat de race in Monaco in het gedrang komt, want deze moet altijd rond dezelfde tijd van het jaar gereden worden en zo moet er dus met elke race individueel rekening gehouden worden.
Toch is dit in uitzonderlijke momenten mogelijk, want tijdens het eerste jaar van de coronapandemie kon de F1 het seizoen in regio’s afwerken (zie foto hieronder). Of dit in de toekomst ook zonder een noodsituatie mogelijk is valt nog af te wachten. Wordt ongetwijfeld vervolgd.