In het Hongaarse Nyirad werd vandaag de eerste dag afgewerkt van de seizoensopener van het FIA Europese kampioenschap voor RX1 en RX3. De aanwezig Belgen Enzo Ide en Kobe Pauwels strijden er mee voor de zege.
foto’s copyright Johnny Loix
In Euro RX1, voorheen Euro Supercars, engageerde onze landgenoot Enzo Ide zich met een Audi S1 van EKS voor een heel seizoen. Na een seizoen in het wereldkampioenschap werd Ide bij voorbaat reeds bij de favorieten opgesomd. En die rol maakt de Belg meer dan waar. Op deze zaterdag werden twee van de drie te rijden reeksen afgewerkt en daarin klokte Ide telkens de tweede tijd na een ijzersterk rijdende Zweed Anton Marklund met een Hyundai i20 van het Finse Set Promotion. Ook Marklund kan overigens stoelen op heel wat ervaring in het wereldkampoenschap en werd in 2017 Europees kampioen in de klasse Supercars, nu RX1 genoemd. De Let Janis Baumanis volgt met een Peugeot 208 van YellowSquad (Hansen) als derde en ook hij heeft er al een aantal wedstrijd opzitten in het wereldkampioenschap, om maar mee te geven hoe sterk het Europese deelnemersveld is.
Enzo Ide gaf ons in de loop van de dag reeds mee erg tevreden te zijn over het circuit, maar over het vernieuwde wedstrijdformaat is onze landgenoot minder te spreken, een format dat we hier reeds uit de doeken probeerden te doen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ook ondergetekende nog niet hélemaal vertrouwd is met het systeem en benieuwd is naar de eerste finales op zondag.
Kobe Pauwels, de tweede Belg in actie in Hongarije, is tweede in Euro RX3, voorheen Super1600. Pauwels kon slechts een vijfde tijd laten noteren in de eerste reeks maar zette dat met de Audi A1 van Volland Racing mooi recht door naar de beste tijd te rijden. De Tejsch Jan Cerny is met de kleine Skoda Citigo goed op dreef en is voorlopig eerste dankzij een eerste en tweede tijd. Ook in 2021 was Cerny al één van de weinigen die de rijders met een Volland-Audi het vuur aan de schenen kon leggen.
Zondag wordt er nog een derde reeks gereden alvorens de progressieraces en de (halve) finales volgen.
Overigens nog een minder positieve noot over de promotor, wie niet live aanwezig kan zijn en niet aan de lokroep weerstond om een ticket RX+ aan te schaffen waarbij hij of zij dacht online de wedstrijden te kunnen volgen, was eraan voor de moeite. Op de site van FIA World Rallycross zijn van de eerste wedstrijddag géén beelden te vinden.