Na een zonovergoten 50ste jubileumeditie, werden Davy Vanneste en Kris D’Alleine als winnaars gehuldigd op het finishpodium in het centrum van Poperinge. De Citroën-rijder uit Wervik domineerde de volledige wedstrijd. Zijn achtervolgers wisselden in de slotfase, waarin Jos Verstappen drie snelste tijden klokte, nog van positie. De Nederlandse ex-F1-coureur eindigde op de tweede plaats, voor Steve Bécaert, de lokale specialist.
Foto ©: Monteberg Rally
“Ik ben echt blij met deze derde overwinning in de Monteberg Rally, zeker omdat het podium op de Markt in Poperinge heel gezellig was, met veel toeschouwers. Drie overwinningen, dat begint al te tellen,” lachte Davy Vanneste. “We hebben onze nieuwe Citroën C3 Rally2 hier ontdekt en de auto voelt goed aan. In de slotfase heb ik het tempo een beetje laten zakken, maar dat doet niets af aan de verdienste van Jos Verstappen. De tijden die hij draaide waren heel knap voor iemand die de streek ontdekt.”
Jos Verstappen was zelf ook erg tevreden. Met drie snelste tijden op zijn naam straalde de vroegere F1-coureur. “Deze proeven zijn heel specifiek. Je moet diep snijden aan hoge snelheid. Je ziet dat de snelheid er is, zodra ik de proeven wat beter ken. Ik moet gewoon nog meer ervaring krijgen. Het klikt ook uitstekend met mijn nieuwe navigator, Harm, en het team heeft weer een perfect afgestelde wagen afgeleverd. Eigenlijk zou de wedstrijd nu mogen beginnen,” genoot Jos Verstappen, die met plezier op de foto ging met Steve Bécaert, derde en als kind een fan van “Jos the Boss”. “Hij heeft sterk gereden. Petje af,” vertelde Steve Bécaert in zijn thuisbasis Poperinge. “Het is plezant om hier op de Markt te kunnen finishen en op het podium te staan naast je jeugdidool. De Fiesta Rally2 Evo bleek wat agressiever en moeilijker dan mijn Fiesta, maar ik bedankt J-Motorsport dat ze hun Fiesta toch in laatste instantie klaar hebben gestoomd voor deze deelname.”
De andere Rally2-piloten waren minder aan het feest. Richard Pex amuseerde zich geweldig, maar een schuiver en een gebroken ophanging kostte ettelijke minuten. Zijn makker Roger Hodenius ging in de slotfase hard van de baan en drie keer over de kop. Gelukkig zonder erg. “Weet je, we reden op die plaats exact even snel als bij de vorige passage, maar deze keer lag er wat meer grind op de baan en werd ik verrast. Ja, het was een heftige crash. De auto is vernield maar we bleven ongedeerd,” aldus de Nederlander. En Jeoffrey Lerminez ging bij de laatste doortocht op de Monteberg van de baan met zijn Ford Fiesta Rally2 door een gebroken wielophanging. Piet Declercq stuurde zijn Skoda Fabia Rally2 naar de 8ste plaats. Een mooie afsluiter van zijn cadeau voor zijn 60ste verjaardag en zijn 100ste rally.
Stefaan Stouf, winnaar in Historic, werd vierde algemeen met zijn Ford Sierra Cosworth 4×4 na een foutloze en vooral indrukwekkende wedstrijd. “We hebben de ganse dag hard aangevallen en ik ben vooral tevreden dat de motor van de Sierra betrouwbaar was. Dit smaakt natuurlijk naar meer, al ken ik de rest van ons programma nog niet,” vertelde Stouf. Bjorn Syx kon uiteindelijk de tweede plaats veroveren met zijn BMW M3 E30, een halve seconde voor Paul Lietaer, die tot het uiterste ging met zijn Ascona 400.
“Stouf was gewoon te sterk. Ik heb het geprobeerd, maar zijn Sierra was echt te sterk,” vertelde Syx, die in Poperinge een tweede plaats vierde. “Het was een felle strijd met de Opel Ascona 400 van Paul. Dit was mijn eerste rally met mijn nieuwe BMW M3 E30. Het is wel dezelfde versie als mijn vorige, dus geen nieuwe evolutie.”
“Ik heb er enorm voor gevochten en dan is het erg jammer om te stranden op een halve seconde. De Sierra kon ik niet volgen, maar de M3 had ik wel kunnen kloppen. Met de nieuwe ophanging stuurt de Ascona 400 als een droom. De wagen is bijzonder efficiënt en stabiel,” besloot Paul Lietaer. Zevende in het algemeen klassement was Kurt Boone met zijn Mitsubishi, die voor Piet Declercq, Philip Barbier en Christophe Merlevede eindigde. (persbericht)