Home > #Hoofdnieuws > Wat brengt de toekomst in de uithoudingsracerij?

Wat brengt de toekomst in de uithoudingsracerij?

Drie dagen op Spa-Francorchamps tijdens het FIA WEC is voor Autosportwereld.be ook het moment om een beeld te krijgen van wat we volgend seizoen in FIA WEC en Le Mans mogen verwachten, terwijl we nu weten dat dit seizoen Toyota mogelijk niet langer de enige grote constructeur in het WK Uithouding zal blijven.

Foto: © Porsche

De komst van de LMDh en Hypercar-regelgeving zette de deur open voor alvast heel wat interesse bij constructeurs. Toyota en Glickenhaus waren de eerste om die regelgeving in te vullen met een nieuwe wagen, daar waar Alpine voorlopig met een oude auto gedoogd wordt. Echter het Franse team is aan zijn laatste wedstrijden bezig, want eind dit jaar verdwijnt de voormalige Rebellion voorgoed naar de zijlijn.

De drie aanwezige constructeurs krijgen dit seizoen meer dan waarschijnlijk het gezelschap van Peugeot, dat niet in Le Mans start, maar wel daarna. Sommige bronnen hebben het over Monza, andere over Fuji. Peugeot is ondertussen aan het testen en die testen lijken relatief goed te verlopen. Nog een optie is de komst van Porsche tijdens de laatste race van het seizoen in Bahrein. Sowieso zien we beide merken volgend seizoen (2023) in zowel FIA WEC als Le Mans, terwijl Porsche met Penske ook in IMSA van start zal gaan.

Dat maakt dat we zeker Glickenhaus, Peugeot, Toyota en Porsche aan de start zullen zien, daar waar Alpine weer een seizoen richting LMP2 verschuift en in 2024 zou terugkomen.

En wie dan nog?

Maar er zijn nog namen die de ronde doen. Aan de andere kant van de oceaan, in het IMSA-uithoudingskampioenschap, zijn het dan weer Porsche, BMW, Acura en Cadillac die – allemaal met LMDh-wagens – die aan het nieuwe tijdperk beginnen. Porsche doet het dus op alle fronten en van de andere drie teams lijkt voorlopig enkel Cadillac geneigd om de Atlantische Oceaan over te steken, al werkt de organisatie van de FIA WEC er hard aan om ook BMW minstens in Le Mans aan de start te krijgen, dat wist een interne bron ons te vertellen.  

Ontbreken dan nog de Italiaanse merken Ferrari en Lamborghini. Ferrari zou aan zijn testprogramma moeten beginnen, maar het is onzeker dat het Italiaanse merk al zal klaar zijn voor de start van het seizoen 2023. Mogelijk verschijnt Ferrari pas in Le Mans of worst case scenario zelfs later aan de start van de eerste race. Lamborghini heeft nog niets bevestigd en zal er in 2023 sowieso niet bij zijn.

Van Audi weten we uiteraard dat het programma zonder veel boeh of bah geschrapt is en Mercedes heeft na een korte studieronde ‘neen’ tegen de uithoudingsracerij gezegd. Andere merken waarvan de naam nog steeds de ronde doet, zijn Ford en Hyundai, maar ook daar zijn er nog geen concrete data of informatie.

GT

Uiteraard zijn er ook wijzigingen in GT, met volgend seizoen enkel nog een klasse LMGTE Am in FIA WEC en Le Mans, terwijl de GTE-auto’s in 2024 volledig verdwijnen om plaats te maken voor de GT3-wagens. Het meest opvallende gerucht daar is dat constructeurs die geen programma in Hypercar of LMDh zouden hebben, ook niet in GT van start mogen gaan. Wat betreft de merken maakt Toyota met de Supra al zeker zijn opwachting. To be continued…