Autosportwereld.be zat in de aanloop naar de Belgische manche van het FIA WEC samen met Pascal Vasselon, Senior General Manager Chassis, van Toyota Gazoo Racing. De Fransman, die in Verviers leeft, kijkt alvast met ongeduld uit naar de komst van de andere constructeurs in het WK Uithouding of FIA WEC.
Foto: © Autosportwereld
“Wel opvallend, we komen in de Ardennen aan en ondanks het mooie weer is er zaterdag kans op regen”, lacht de Fransman die ondertussen wel al heel lang in België woont. “Regen is niet echt meer een voordeel voor ons, want ons hybride systeem mag niet meer aan lage snelheden werken, maar pas vanaf 190 km/u. Enkel als we op slicks in natte omstandigheden zouden terecht komen, kan het ons helpen.”
Het seizoen begon moeilijk voor Toyota, met uiteraard de zege van Alpine in Sebring en de zware crash van Jose Maria Lopez in diezelfde race.
“Het resultaat van Sebring was een verrassing voor ons en is te wijten aan het feit dat het FIA WEC nu met een BoP werkt en niet langer met een succesballast zoals in LMP1 destijds. Voor Spa is de BoP van Alpine aangepast, dus we verwachten ons aan een spannende wedstrijd, een race die voor ons altijd erg succesvol is geweest. Spa is een moeilijke omloop, met een combinatie van weinig aero en hoge snelheden en een snel bochtig gedeelte dat het tegenovergestelde vereist. Ik hoop uiteraard dat we die reeks gaan verderzetten. Ook is het uitkijken naar de veranderingen aan het circuit, zeker wat de komst van de grindbakken betreft. Wij gaan uit van heel wat onderbrekingen tijdens de eerste sessies en mogelijk wat minder later.”
Hoezeer mist Toyota de andere grote constructeurs?
“Uiteraard waarderen wij de concurrentie van Glickenhaus en Alpine, maar we waren een beetje ontgoocheld om te vernemen dat Peugeot zijn debuut uitstelde. Uiteraard kijken wij naar de komst van Peugeot, Porsche, Ferrari en andere merken zoals BMW uit. De uithouding gaat een mooie toekomst tegemoet, al blijft het oppassen voor een plotse ommekeer zoals dat met constructeurs altijd kan gebeuren. Er zijn er altijd die ontgoocheld zijn omdat ze niet winnen en dan kan dat aantal snel zakken.”
Mikt Toyota in de toekomst op drie wagens?
“Moeilijk te zeggen, want wie zegt dat er nog plaats zal zijn? We hebben nu al minder plek in de garages van Le Mans, en de komst van heel wat nieuwe merken zal ook zijn praktische gevolgen hebben. Dat geldt ook voor het aantal rijders en dan komt meteen de vraag over Sébastien Ogier. Hij amuseert zich in de uithouding en de rest zien we wel.”
Wat gebeurt met de concept GT3 van Toyota?
“Dat wordt een volwaardig programma, zeker met het oog op de komst van de GT3 in Le Mans. De Supra zal binnen afzienbare tijd als GT3-wagen racen en onze bedoeling is dat de auto ook in Le Mans zal te zien zijn.”