Drie weken na de TAC Rally in Tielt, stond de tweede manche van de Clio Trophy Belgium op het programma: de Rally van Wallonië, een klassieker in het Belgisch rallykampioenschap. Een erg snelle en lange wedstrijd die mens en machine op de proef stelde.
Vooraan leken we het aangekondigde duel te krijgen tussen Benoit Verlinde en de Deen Casper Nielsen, tot de Deen zaterdagnamiddag lek reed en vervolgens nog meer tijd verloor door een probleem met de versnellingsbak. Verlinde nam steeds meer afstand en eindigde uiteindelijk met een voorsprong van 1’50″1 op Jeroen Catelin, mooi tweede, en 2’37″2 op Casper Nielsen.
Spannende slotfase
“In de laatste lus op zaterdag reed Casper lek en Jeroen had eerder al een probleem met een remleiding, zodat ik vanaf dat moment een kleine minuut voorsprong had. Ik kon controleren, tot het zondag nog bijna fout ging. Voor de laatste service viel de motor stil en kregen we hem niet meer aan de praat. Een probleem met de benzinepomp. Gelukkig geraakten we al duwend in het servicepark. Een spannend momentje, maar het team kreeg de Clio snel terug in topvorm,” vertelt Benoit Verlinde, die zaterdagochtend ook meteen de Powerstage won op de openingsproef van Netinne-Mohiville.
Jeroen Catelin werd tweede, nadat hij zelf een lekkende remleiding wist te herstellen. “En dat ging niet helemaal zoals gepland,” vertelde Jeroen. “Ik was op zoek naar het lek en plots spoot de remolie recht in mijn oog. Niet aan te raden, maar ik had het lek wel gevonden.”
Casper Nielsen viel door problemen met de versnellingsbak, waardoor de motor niet hoger in de toeren ging dan 3,500 t/min, definitief terug naar de derde plaats, gevolgd door Xavier Dekeyser. De enige Master in de Cup was blij met zijn vierde plaats.
“Zeker omdat het onze eerste kennismaking is met deze snelle proeven. Ik heb vandaag gemerkt dat ik wel hou van dit soort natuurlijke en snelle proeven. We draaiden goed mee in de kopgroep, tot we op de voorlaatste proef, op het onverhard in Fernelmont, lek reden. Het heeft ons 5 minuten gekost. Heel jammer, al veranderde het niets aan ons klassement in de Clio Trophy,” vertelde Xavier, wiens copilote Nele Tassaert zondag 45 jaar werd.
Clémentine voor Camille
In het spoor van de West-Vlaming eindigde Clémentine Benoit, de 18-jarige jongedame die ervaring op heeft gedaan in karting en in Kartcross, op een mooie vijfde plaats. “Ja, maar laat me toegeven dat ik vijfde werd omdat veel collega’s problemen hadden. Ik vond het een heel mooie en uitdagende wedstrijd. Zondag brak de ophanging achteraan op het onverhard in Fernelmont, een bijzonder slopende strook voor de wagens. In de laatste ronde ging ik op hetzelfde onverhard even van de baan in een veld, omdat ik de grootste keien wilde ontwijken. Gelukkig zonder erg,” aldus Clémentine, die zich knap herpakte na haar opgave in Tielt. Ook Camille Mazuin en Justine Demeestere, haalden de finish. Ze werden achtste in de wedstrijd die vooral in het teken stond van het opbouwen van het vertrouwen.
“We hebben niet te veel naar de tijden van de anderen gekeken. Ik moest vooral mijn vertrouwen opbouwen, zeker omdat er veel grind in de bochten lag. We hebben het ritme stelselmatig opgebouwd,” vertelde de pilote van het RACB National Team, die 8ste werd.
Na een ronde te weinig te hebben gereden op de Citadel, kreeg Nikolai Bruyneel een forse normtijd van 10 minuten. Nadat hij zondag nog lek reed op het onverhard in Fernelmont, werd de jonge West-Vlaming zesde, voor Pierre-Emmanuel Brasseur, die een goed resultaat meteen mocht vergeten na een sortie op de openingsproef in Netinne-Mohiville, waar hij meer dan acht minuten verspeelde. Na die schuiver reed Brasseur wel een reeks mooie tijden, waarmee hij bewees een stap te hebben gezet in zijn ontwikkeling. Pierre-Emmanuel lijkt klaar om de aansluiting te maken met de kopgroep. Sébastien Brancart sloot het klassement bij de Clio’s af op de negende plaats. In zijn tweede rally ooit bouwde hij stelselmatig het ritme en vertrouwen op, nadat hij zich in de TAC Rally al op de eerste proef liet verrassen. Vitalii Antonov was de enige die de finish niet haalde na een paar foutjes en een koprol.
Met negen van de tien Clio’s Rally5 aan de finish, kon Sandrine Wanson, coördinatrice van de Clio Trophy Belgium, terugblikken op een heel geslaagde Rally van Wallonië. “De Clio’s Rally5 hebben hun potentieel nog maar eens getoond in deze snelle en lange wedstrijd. De snelste piloten in de Clio Trophy konden zich mengen tussen de Rally4’s. We zagen ook een heel mooie progressie van enkele jongeren, zoals Pierre-Emmanuel Brasseur, die knappe tijden reed na zijn schuiver op de openingsproef, en Nikolai Bruyneel, die door een foutje bij de interpretatie van het roadbook een ronde te weinig reed op de Citadel, wat hem een zware normtijd opleverde. Allebei klokten ze mooie tijden, wat bewijst dat het onderstel van de Clio Rally5 ideaal is om jongeren het rallyvak te leren,” besluit Sandrine Wanson na het geslaagde weekend in de Rally van Wallonië.
Gilles Pyck domineert met de Clio Rally4
Na zijn klinkende overwinning in de TAC Rally, keek Gilles Pyck, de kampioen van 2021 in de Clio Trophy Belgium, uit naar het duel met Tom Rensonnet in een identieke Renault Clio Rally4. Helaas ging de piloot van het RACB National Team op de derde proef van de baan, waarna Gilles Pyck en Emile Mourisse de wedstrijd volledig domineerden in het Junior BRC.
“Ik wil in de eerste plaats Tom en zijn navigator Loïc een spoedig herstel wensen na hun sortie. We hebben vervolgens de wedstrijd gebruikt om de Clio Rally4 beter te leren kennen door verschillende afstellingen te proberen. Een testsessie in wedstrijdomstandigheden, maar natuurlijk hebben we ook alle snelste tijden in het Junior BRC gereden. Opdracht volbracht,” vertelde Gilles Pyck. (persbericht)