De GR Supra was Toyota’s eerste wereldwijde GAZOO Racing-model (GR) en is vanaf zijn lancering in 2019 de perfecte belichaming van de geest van GR en de droom van Toyota-bestuursvoorzitter Akio Toyoda om een auto te leveren die puur om het rijplezier draait.
Foto’s: © Toyota
De introductie van de GR Yaris en de aanstaande komst van de GR86 coupé hebben de bijzondere eigenschappen van het merk GR vervolgens nog versterkt. Deze auto’s komen voort uit een passie voor autorijden en maken direct gebruik van de kennis en ervaring van TOYOTA GAZOO Racing als winnaar van wereldkampioenschappen.
Sinds de lancering wordt de GR Supra aangeboden met een 340 DIN-pk/250 kW sterke 3.0-liter zescilinder-in-lijn motor, gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie. Een jaar later werd een nieuwe 2.0-liter motor van 258 DIN-pk/190 kW aan het gamma toegevoegd, die standaard opnieuw was gekoppeld aan een automatische transmissie.
Hoewel de auto en zijn prestaties wereldwijd veel lof hebben gekregen van zowel de media als fans, bleef de vraag bestaan of er een handgeschakelde versnellingsbak beschikbaar zou komen.
#SAVETHEMANUAL
Toyota heeft geluisterd naar sportwagenfans en klanten en kan bevestigen dat in Europa binnenkort een nieuwe GR Supra met intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak (iMT) op de markt komt. Deze is ontworpen voor bestuurders die de controle en voordelen van nauwkeurig getimed handmatig schakelen op prijs stellen. De toevoeging aan het gamma betekent dat Toyota de in Europa verkrijgbare GR-modellen alle drie zal aanbieden met een handgeschakelde versnellingsbak en drie pedalen, hetzij standaard (GR Yaris), hetzij als optie (GR Supra, GR86).
Gezien de technisch hoogstaande kwaliteit van de GR Supra kon voor deze ontwikkeling niet gewoon een kant-en-klare oplossing worden gebruikt. Er is speciaal een nieuwe transmissie met een nieuwe koppeling ontworpen, die aansluit bij de vermogens- en koppelkarakteristieken van de 3.0-liter motor van de GR Supra.
Tegelijkertijd zijn de rembedieningssystemen en ophanging van de GR Supra opnieuw afgesteld om nog betere prestaties te leveren. Deze wijzigingen worden doorgevoerd in alle modellen.
Het gewijzigde gamma omvat ook een speciaal, nieuw 3.0-liter Lightweight-model. Naast het lagere gewicht van de handgeschakelde versnellingsbak zijn verdere specificatiewijzigingen aangebracht om het rijklaar gewicht van de auto met bijna 40 kg te verminderen, wat bijdraagt aan de wendbaarheid van de auto.
NIEUWE HANDGESCHAKELDE ZESVERSNELLINGSBAK
De handgeschakelde versnellingsbak in de GR Supra is speciaal ontworpen en afgesteld voor gebruik met de zescilinder-in-lijn motor van de coupé.
Het ingenieursteam kon de bestaande transmissiebehuizing, aandrijfas en tandwielen aanpassen en elementen die niet nodig waren, zoals het akoestisch pakket, verwijderen, wat het gewicht verder verminderde.
Het hart van de transmissie wordt gevormd door een nieuw ontworpen koppeling met een grotere diameter en een versterkte schotelveer. Door het grotere wrijvingsoppervlak en de sterkere veer kan dit nieuwe onderdeel de hoge prestaties leveren die geschikt zijn voor gebruik met de hoogkoppelmotor van de GR Supra.
INTELLIGENTE BEDIENING
De iMT-transmissie gebruikt een intelligent regelsysteem dat met nieuwe software is geprogrammeerd. Daardoor wordt voorrang gegeven aan sportieve prestaties. Bij het opschakelen zijn de parameters afgesteld om het motorkoppel te optimaliseren op het moment dat de koppeling wordt ingetrapt en losgelaten. Bij het terugschakelen is de software exact afgesteld om constante prestaties te leveren.
De iMT is standaard ingesteld, maar kan in de Sport-modus worden uitgeschakeld als de bestuurder dat liever heeft.
- Eindoverbrengingsverhouding
Om een trage start en een zwak acceleratiegevoel met ingeschakelde versnelling te vermijden, is de eindoverbrenging verkort van 3,15 (in de GR Supra automaat) tot 3,46. Het resultaat is een sportieve respons en een overbrengingsverhouding die past bij sportwagenprestaties.
GETUNEDE OPHANGING EN STUURINRICHTING
Alle GR Supra-uitvoeringen hebben een opnieuw afgestelde ophanging, die bedoeld is om de prestaties te optimaliseren met de nieuwe handgeschakelde versnellingsbak.
De maatregelen omvatten stijver gevulkaniseerd rubber in de voorste en achterste stabilisatorstangbussen en opnieuw afgestelde schokdempers. De mechanische onderdelen van de elektrische stuurbekrachtiging en de bedieningsparameters van het systeem zijn ook opnieuw afgesteld.
HERZIENE MIDDENCONSOLE EN VERSNELLINGSPOOK
De wijzigingen om plaats te bieden aan de nieuwe handgeschakelde versnellingsbak in de GR Supra, bleven niet beperkt tot de aandrijflijn. Er werd ook veel aandacht besteed aan de manier waarop het nieuwe systeem in de bestuurderscockpit kon worden ondergebracht.
Dit was niet alleen een kwestie van de ene versnellingspook verruilen voor de andere. Er moest ook worden gekeken naar een optimale plaatsing van de versnellingspookknop om nauwkeurig, snel en prettig te kunnen schakelen.
Het bestaande ontwerp van de middenconsole bood onvoldoende ruimte tussen de versnellingspook en het bedieningspaneel van de airconditioning. Om een perfecte ergonomie te bereiken, zijn de console en de bediening van de rijmodusselectie opnieuw ontworpen. Daarnaast is de hefboomverhouding gewijzigd en kost het minder moeite om te schakelen en de achteruitversnelling in te schakelen.
De herziene indeling zorgt voor een comfortabele ruimte van 42 mm tussen de versnellingspookknop en het paneel van de airconditioning.
De manier waarop de versnellingspook in de hand ligt en de zwaarte van de bediening zijn van invloed op de zintuiglijke verbinding tussen mens en auto. Daarom is er aandacht besteed aan het gewicht en de vorm van de versnellingspookknop en de kwaliteit van het schakelen. Toyota heeft de inschakeling van de achteruitversnelling minder inspannend gemaakt en een zwaardere versnellingspookknop (200 g) gekozen voor een aangenamer traagheidseffect bij gebruik.
TRACTIECONTROLE
De tractie en remmen van de GR Supra zijn geoptimaliseerd voor gebruik met een handgeschakelde versnellingsbak.
Met een automaat is het mogelijk om bergop in de tweede versnelling weg te rijden wanneer de tegenoverliggende wielen een verschillende grip op de ondergrond hebben, zoals wanneer de auto gedeeltelijk op een beijzelde wegberm geparkeerd staat. Het optrekken verloopt soepel zonder terugrollen of wielslip. Met een handgeschakelde versnellingsbak moet de eerste versnelling worden gebruikt en bij het loslaten van de koppeling is er een grotere kans op wielspin. Om dit probleem op te lossen, hebben Toyota-ingenieurs de tractiecontrole (TRC) van de auto aangepast om de soepele bediening te bereiken die bij een automaat wordt ervaren. Het systeem is ook geoptimaliseerd voor het karakteristieke hoge motorkoppel, de brede banden en de achterwielaandrijving van de GR Supra.
WENDBAARHEID EN STABILITEIT TIJDENS HET REMMEN
Het gedrag van de auto bij het uitkomen van een bocht is een belangrijk element van het rijplezier dat Toyota in de GR Supra heeft ingebouwd. Voor de nieuwe versie met handgeschakelde versnellingsbak is opnieuw gekeken naar de tractiecontrole om te zorgen voor een ideale balans tussen wendbaarheid en stabiliteit wanneer de bestuurder gas geeft bij het uitkomen van een bocht. Het ingrijpen van de TRC is gekalibreerd om de stabiliteit te behouden – de auto blijft de lijn volgen die de bestuurder voor ogen heeft – en toch voldoende vermogen toe te staan voor een sportief gevoel.
NIEUWE HAIRPIN+ FUNCTIE
De ambitie om van de GR Supra een auto te maken die ook in de meest veeleisende situaties leuk is om in te rijden, heeft bijgedragen tot de introductie van een nieuwe Hairpin+ functie. Deze is ontworpen om meer vrijheid en plezier te bieden, met name bij het nemen van scherpe bochten op hellingen (meer dan 5%) met een wegdek met een hoge frictiecoëfficiënt, zoals die te vinden zijn op Europese bergwegen.
Meer ‘vrije’ wielspin kan dergelijke wegen aangenamer maken om op te rijden. Toyota heeft daarom de motorkoppelregeling geoptimaliseerd om een groter verschil in de mate van wielspin op de linker- en rechterbanden mogelijk te maken.
ANTIROLPROGRAMMA
Een zeer wendbare auto op banden met een hoge piekfrictie kan gevoelig zijn voor plotseling overstuur, wat moeilijk onder controle te houden is met alleen het VSC-systeem (Vehicle Stability Control) van de auto. Om dit gedrag tegen te gaan, is zowel in de handgeschakelde als in de automatische versie van de GR Supra een antirolprogramma (ARP) toegepast. Dit systeem grijpt eerder met het VSC-systeem in om plotseling verlies van grip op te vangen wanneer de snel reagerende ophangingsinstelling van de auto wordt gebruikt.
Bovendien is de Track-modus aangepast om gemakkelijk te kunnen driften met vrije bediening van het gaspedaal. De auto blijft wendbaar, maar dankzij specifieke motor- en koppelregelingen is er minder risico op slippen.
NIEUWE GR SUPRA LIVE LIGHTWEIGHT
Toyota heeft de gewichtsbesparing door de nieuwe handgeschakelde versnellingsbak aangegrepen om een nieuw Lightweight-model aan het GR Supra-gamma toe te voegen.
De 3.0-liter GR Supra Lightweight profiteert van verdere gewichtsbesparende maatregelen om een totale vermindering van 38,3 kg te bereiken ten opzichte van het rijklaar gewicht van de 3.0-liter Live.
De montage van de nieuwe handgeschakelde versnellingsbak en nieuwe 19-inch lichtmetalen velgen levert een besparing van 21,8 kg op. Door het audiosysteem te vervangen en de lederen bekleding, elektrische verstelling en lendensteun van de stoelen weg te laten, daalt het gewicht van de Lightweight met nog eens 16,5 kg. Deze vermindering verbetert de wendbaarheid van de auto.
HERZIENE MODELLEN
De nieuwe GR Supra behoudt de 2.0-liter Live-automaat als instapmodel, dat leverbaar is met een Premium-, Connect- of Sport-optiepakket, en de 3.0-liter Active-automaat, met een Premium-optiepakket.
Naar verwachting wordt de handgeschakelde 3.0-liter Live Lightweight de meest populaire GR Supra-versie, met de handgeschakelde 3.0-liter Premium als topmodel.
NIEUWE EXTERIEUR- EN INTERIEURKLEUREN
Het nieuwe GR Supra-gamma profiteert ook van nieuwe lakkleuren door de toevoeging van Moareki Grey en Dawn Blue. Exclusief voor het nieuwe handgeschakelde topmodel, de 3.0-liter Premium, is ook de matte kleur Moonstone White geïntroduceerd.
In het interieur is het oude rode leder vervangen door een nieuwe geelbruine bekleding.
Klanten kunnen het sportieve karakter van hun handgeschakelde auto versterken met het nieuwe Alcantara-pakket, waarin dit zacht aanvoelende materiaal voor de versnellingspookknop en interieurbekleding wordt gebruikt.