Tomas De Backer en ook Ford Peerlings verlieten Circuit Zandvoort als de sterke leiders, maar de grote verrassing was dat niet uittredend kampioen Nathan Vanspringel, maar diens broer Geoffrey na de Voorjaarraces tweede staat in de tussenstand, achter Tomas De Backer, en met één puntje zelfs kleine broer Nathan voorafgaat!
Een resultaat dat de rijder van de #30 Vanspringel Automobiles te danken heeft aan iets betere resultaten en, vooral, die snelste ronde in Race 1!
“Wij opteerden voor een verschillende strategie, ” legt Geoffrey uit. ”In Race 1 ging Nathan voor droogweerbanden en ik opteerde voor mixed schoeisel. Op de nog flink natte piste moest Nathan hierdoor terrein prijsgeven, terwijl ik kon doorstoten naar die 3de plaats en, ja, mijn eerste podium in de Ford Fiesta Sprint Cup! Op basis van de kwalificaties zag het er evenwel niet zo goed uit : de motor draaide vierkant en ik keek aan tegen een verschil van liefst drie seconden. Geholpen door de omgekeerde Top 5 startte ik in Race 1 in ‘pole position’ en gezien we dankzij de tussenkomst van onze mecanicien Philippe Lannaux het motorprobleem ondertussen hadden opgelost, slaagde ik erin tijdens die race de snelste ronde af te klokken, goed voor een extra punt! Dat podium deed uiteraard deugd, maar ik was des te meer tevreden over die snelle ronde, want ik toonde dat ik, ondanks weinig ervaring en kennis van het circuit, op de piste meekon met de toppers! ”
Voor Geoffrey en de hele bende van Ford Vanspringel stonden de Voorjaarsraces in het teken van een niet te onderschatten opdracht. Sinds het debuut van de Brusselse Ford-verdeler in de Ford Fiesta Sprint Cup in 2018 – met in 2019 meteen de volle pot dankzij David De Saeger en Nathan Vanspringel – runnen zij immers voor de eerste keer drie auto’s. Vorig jaar zat Geoffrey weliswaar al een paar keer achter het stuur van de #30 maar alle aandacht ging toen naar later kampioen Nathan.
“Naast de twee auto’s van Nathan en mezelf, bekommeren wij ons dit jaar over de #21 van Benjamin Abeloos en AB Automotive en dat vroeg een aanpassing van onze infrastructuur, onze manier van werken en ook een groter aantal medewerkers, ” verduidelijkt Geoffrey.”Op dat vlak verliep alles naar behoren en wat Benjamin betreft, slaagde hij erin zijn eerste missie te volbrengen en dat was de eindmeet bereiken en veel race-ervaring opdoen. Eigenlijk gold dat ook voor mezelf, want in tegenstelling tot, vb, Nathan mis ik nog kilometers en nam ik hier op Circuit Zandvoort slechts één keer deel aan een voorbereidende sessie. Dat ik in Race 2 gelijkaardige rondetijden neerzette als Tomas De Backer is eens te meer het bewijs dat ik in het goede ritme geraakte en dat belooft voor de eerstkomende afspraak van de Ford Fiesta Sprint Cup op Circuit Zolder. ”
De naam van Tomas De Backer is gevallen. Is de rijder van de #97 Ford Peerlings de gedoodverfde tegenstrever voor de Vanspringel-clan?
“Uiteraard is het ons doel om Tomas te verslaan en te gaan voor de drie titels: algemeen, Junior en Ford Dealer Team, ” glimlacht Geoffrey. ”Op basis van wat we te zien kregen op Circuit Zandvoort moeten we – Nathan en ikzelf – evenzeer rekening houden met Giovanni Van Lil. Hij beleefde een eerste weekend binnen de structuur van Feyaerts, Giovanni kent de Fiesta Cup en kan bij het team van Tom Feyaerts terugvallen op de ervaring en kennis van mecaniciens Raf Pireyn en Joris Vanhoovels, die er al sinds het eerste jaar van de Fiesta Cup bij zijn. En dan heb het nog niet gehad over Philippe Huart die door pech werd achtervolgd en wat te denken van het nakende debuut van Kobe Pauwels? In de Junior is hij alvast een zware klant voor Tomas en Nathan. ”
Bij Vanspringel is de autosport een ware familiezaak. Naast rijders Nathan en Geoffrey neemt vader Patrick tijdens de weekends de rol waar van ‘GO’ en ook jongere broer Loïc en zus Audrey bevinden zich altijd in de buurt van de Vanspringel-Fiesta’s.
“Autosport zit in onze genen, maar de uitbouw van verschillende Ford Vanspringel-concessies – in ’84 werden wij in onze eerste garage in Sint-Gillis Ford-verdeler en ondertussen kwamen daar Waver en recentelijk Anderlecht bij – weerhield ons ervan om van enige activiteit te spreken in de autosport, ” doet team owner Patrick het verhaal van Vanspringel Automobiles.”Dat compenseerden wij door gedurende vele jaren met de familie aan de start te verschijnen in indoor karting. Pas met de geboorte van de Ford Fiesta Sprint Cup kregen wij de opportuniteit om in een zuivere en betaalbare Ford-competitie aan de start te verschijnen en doordat twee van onze medewerkers – Martin Leburton en later kampioen David De Saeger – ervaring hadden, werden zij onze eerste rijders. Naast het feit dat wij als Ford-verdeler op de piste de strijd aangaan met collega’s zoals Feyaerts, Peerlings en recentelijk AB Automotive, heeft de Fiesta Cup mij geleerd dat racerij heel veel heeft te maken met het respecteren van regels waarbij ook rekening dient gehouden te worden met het emotionele aspect. Precies elementen waarmee je als Ford-verdeler elke dag te maken krijgt. Dus, ja, ons doen en laten op en rond de circuits en het aldaar behalen van resultaten, is een niet te onderschatten ondersteuning tijdens onze dagdagelijkse bezigheden in de drie Ford-garages! ”
Na het in zijn derde seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup behalen van de algemene titel – en Junior-kampioen en dankzij de resultaten van de #29 Vanspringel Automobiles ook de beste in het Ford Dealer Team Championship – leek het erop dat de 19-jarige Nathan zijn zinnen wou zetten op iets anders dan de Ford Fiesta Sprint Cup. Lange tijd wezen die plannen in de richting de pk-rijkere BMW M2 Cup…
“Dat Nathan via de keuze voor de MARC Focus van VDS Racing Adventures het snellere werk onder de knie kan krijgen én dat kan koppelen aan een vierde seizoen in de Fiesta Cup, komt ons als Ford-verdeler zeer goed uit, ” verduidelijkt Patrick. “Op die manier leert hij racen met meer vermogen onder de rechtervoet zonder voor een ander merk dan Ford te moeten gaan. Daarenboven blijft hij parallel onze kleuren verdedigen in de Ford Fiesta Sprint Cup! Bij de familie Vanspringel geldt dan ook bij iedereen een ‘blauw ovaal’ als tattoo (lachend)! ”
Kampioenschap :
Overall : 1. Tomas De Backer 42 ; 2. Geoffrey Vanspringel 31 ; 3. Nathan Vanspringel, Giovanni Van Lil 30 ; 5. Benjamin Abeloos 22 ; 6. Philippe Huart 20
Junior Ford Fiesta Sprint Cup : 1. Tomas De Backer 42 ; 2. Nathan Vanspringel 31
Ford Dealer Team Championship : 1. #97 Ford Peerlings Pelt nv 40 ; 2. #29 Vanspringel Automobiles, #94 FordStore Feyaerts, #30 Vanspringel Automobiles 30 ; 5. #21 Ford AB Automotive 22 ; 6. #98 Ford Peerlings Pelt nv 20
Dutch Belgian Super Star : 1. Tomas De Backer, Gianni van de Craats 39 ; 3. Senna van Soelen 34 ; 4.Giovanni Van Lil 31 ; 5. Nathan Vanspringel, Sen Roodenburg, Veeti Rjala, Geoffrey Vanspringel, Alan Czyz 27 ; 10. Esmée Kosterman 25 ; 11. Bart Ploeg 21 ; 12. Aleksander Olejniczak 20; 13. Stefan Barewijk 19 ; 14. Benjamin Abeloos 14 ; 15. Filip Zagorski 13 ; 16. Philippe Huart 10