Voor het eerst sinds 2006 zijn er nog eens fans bij een Grand Prix in Imola en ze hebben zich zeker niet verveeld. We begonnen al op een opdrogende baan, dus iedereen startte op interbanden. Waar de Tifosi minder van hielden was het uitvallen van Carlos Sainz (Ferrari) in ronde één, het slippertje van Charles Leclerc waardoor hij slechts zesde werd en de één-twee voor Red Bull. Max Verstappen, Sergio Perez en Lando Norris (McLaren) waren het podium.
Foto: © Red Bull
De start voor de 30ste F1-race op Imola was er één op een natte piste en zorgde voor spektakel. Waar gisteren Verstappen niet goed wegkwam, was het vandaag de beurt aan Leclerc. Hij verloor drie plaatsen en was meteen op achtervolgen aangewezen. Voor de andere Ferrari van Carlos Sainz was het weer een dramatische start. In bocht drie werd hij aangetikt door Daniel Ricciardo (McLaren) en zat vast in de grindbak. Sainz heeft in de voorbije twee races telkens maar een halve ronde afgelegd. Voor George Russell (Mercedes) was het dan een droomstart, want hij ging van plaats elf naar zes. In ronde vijf kon de race weer hervatten en deze was zonder incidenten.
In het eerste deel van de race kregen de rijders steeds te horen dat er regen op komst ging zijn, maar die kwam er niet. In ronde achttien besliste Ricciardo, omdat hij toch laatste lag, om binnen te komen voor droge banden. Omdat dit de beste oplossing leek volgde bijna iedereen twee ronden later. Door de nieuwe regels omtrent de lagere temperatuur van bandenwarmers in de F1, viel het duidelijk op dat wagens die een ronde vroeger binnenkwamen een groot voordeel hadden in grip. Zo werd er na de pitstops in het middenveld veel gevochten voor posities.
Iets na halfweg race kwam er een dieptepunt voor Mercedes en Lewis Hamilton, want in ronde 40 kreeg hij een blauwe vlag dat hij hem moest laten dubbelen door Verstappen. De rest van de race was voor Hamilton ook erg frustrerend want hij geraakte maar niet voorbij Pierre Gasly (AlphaTauri) en Alexander Albon (Williams).
Eerste foutje Leclerc
Omdat Leclerc niks te verliezen leek, kwam hij in ronde 50 binnen voor nieuwe zachte banden. Hiervoor moest hij Lando Norris (McLaren) voor zich laten, maar een ronde later stak hij hem al weer voorbij. Ook in de volgende ronde koos Red Bull ervoor om Perez binnen te halen om Leclerc af te stoppen en nog eens een ronde later kon Verstappen veilig binnenkomen. In ronde 54 was Leclerc aan het pushen om voorbij Perez te raken, maar hij verloor de controle en ging van de baan. Hij kon nog verder, maar moest opnieuw binnenkomen, waardoor hij op plaats negen pas terug buitenkwam. In de resterende negen ronden heeft hij de schade nog kunnen beperken tot plaats zes.
Hierdoor won Max Verstappen al met al nog erg gemakkelijk in Ferrari-land. Ook haalt de Nederlander zijn tweede Grand Slam (pole, snelste ronde, elke ronde aan de leiding rijden) van zijn carrière, eerste was Oostenrijk 2021. Omdat hij ook de Sprint won, zal dit misschien nog een andere naam krijgen. Perez kwam door het wegvallen van Leclerc niet meer in de problemen voor plaats twee, Norris vervolledigde onverhoopt het podium. De rest van de top 10 was Russell, Valtteri Bottas (Alfa Romeo), Leclerc, Yuki Tsunoda (AlfaTauri), Sebastian Vettel (Aston Martin), Kevin Magnussen (Haas) en Lance Stroll (Aston Martin).
In de WK-tussenstand is Verstappen naar plaats twee gesprongen. Na vier races heeft hij 59 punten, wat er 27 minder zijn dat de 86 voor de leider Charles Leclerc. Ook Perez wint plaatsten en stijgt naar de derde stek op 54 punten. George Russell moet dan tevreden zijn als vierde (49) en Sainz is ondanks zijn twee DNF’s nog vijfde (38) maar , maar voelt de hete adem van Norris (35) op zes. Voor Vettel en Stroll zijn het de eerste punten van het seizoen en stijgen naar veertien en achttien. Alleen Mick Schumacher (Haas) en Nicholas Latifi (Williams) hebben nog geen punten.
Bij de constructeurs is de voorsprong van Ferrari (124) op Red Bull geslonken naar elf punten. Mercedes staat derde met 77 punten. Door het goede weekend van Aston Martin hebben ze nu vijf punten en staan ze voorlaatste, Williams hangt achteraan met één puntje.
Binnen twee weken kan Ferrari revanche nemen in de eerste race van Miami.